"Hur attraherar vi rätt?" -En kvalitativ undersökning av hur sex svenska IT-konsultföretag använder sig av employer branding i rekryteringen av nya medarbetare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Undersökningen tog ansats i den bristkompetens som finns på dagens arbetsmarknad inom IT. Syftet med studien var därför att studera hur olika IT-konsultföretag använder sig av employer branding i rekryteringen av nya medarbetare. Ur detta kunde även diverse likheter och skillnader mellan företagen urskiljas. Då undersökningen grundades i en kvalitativ metod samlades data in ur nio semistrukturerade intervjuer på sex olika företag. Analysen av materialet gjordes genom att koda diverse teman och kategorier. Den generella slutsatsen som drogs var att företag ofta väljer att attrahera arbetssökande med mjuka värden. Mjuka värden sammanfattades med diverse teman som syftar till att fokusera på människor. De flesta företagen uttryckte även att fokus på deras employer brand infaller i det första personliga mötet med kandidaterna. Eftersom studien avgränsades till att endast undersöka företags externa employer branding är förslag på vidare forskning att även studera den interna aspekten av fenomenet. Genom detta kan viss kritik riktas mot undersökningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)