Sökning: "Ämnesintegration Matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Ämnesintegration Matematik.
1. Grundskollärares inställningar till ämnesintegrerat arbete.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Det står ingenstans i styrdokumenten att skolan ska vara rolig och att det är det undervisningen ska fokusera på. Men det är oftast mer intressant för elever att lära om undervisningen är rolig. Ämnesintegrerat arbete beskrivs i den här kunskapsöversiktens artiklar som ett roligt sätt både att undervisa på och att ta in nya kunskaper. LÄS MER
2. Naturvetenskap och estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena och bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Denna studie är en kvalitativ studie som undersöker lärares tankar om att arbeta ämnesintegrerat med de naturvetenskapliga ämnena med ämnet bild. De intervjuade lärarna är sex till antalet och är alla behöriga att undervisa i de naturvetenskapliga ämnena grundskolans årskurs 1–3. LÄS MER
3. Skapande verksamhet : En studie om pedagogers reflektioner kring skapande verksamhet och dess betydelse för barns utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : SammanfattningI denna uppsats studeras förskollärares uppfattningar om skapande verksamhet och dessbetydelse för barns utveckling och lärande i förskolans pedagogiska arbete. Studien baseras på definitionen av begreppet skapande. LÄS MER
4. Ämnesintegration mellan matematik och karaktärsämnet på fordons- och transportprogrammet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ämnesintegration är en arbetsmetod som används för att förena olika ämnen genom samverkan; före¬liggande studie kommer specifikt behandla förhållandet mellan matematik och fordons- och transportprogrammets karaktärsämne. Metoden används både för att motivera elever och skapa meningsfullhet i undervisningen. LÄS MER
5. Matematik och estetiska lärprocesser: en studie om ämnesintegration av estetiska verktyg i matematikundervisning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att observera hur lärarna arbetar med matematik i årskurserna F-3, med fokus på hur estetiska verktyg används i matematikundervisningen. Studien är baserad på klassobservationer i två årskurser i de tidigare skolåren F-3 samt elev- och lärarintervjuer och ämnade lyfta estetiska lärprocesser samt hur de spelar in på elevernas upplevelser vad gäller ämnesintegration i matematikundervisning. LÄS MER