Sökning: "2 1-road"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden 2 1-road.
6. Förseningstimmar på mötesseparerade 2+1-vägar : Hur förseningskostnaden påverkas av ombyggnad till 2+2-väg i relation till investeringskostnaden
Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och designSammanfattning : Från slutet av 1990-talet har en stor mängd av de icke-separerade 13 meter breda vägarna byggts om till mötesseparerade vägar, där trafiken i varje riktning separeras med en mittremsa. Mötesseparerade vägar har varit ett mycket lyckat projekt för trafiksäkerheten och bidragit med en stor minskning av svårt skadade och döda i trafiken. LÄS MER
7. Markåtkomst vid sidan av befintlig väg : Åtgärdsförslag gällande siktröjning längs riksväg 25
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Samhällsbyggnad, GISSammanfattning : Siktröjning är en viltolycksförebyggande åtgärd som används för att skapa bättre siktförhållanden för trafikanter och djur genom att gallra träd och röja sly längs vägkanten. Förutom ökad sikt medför även åtgärden att vägen torkar upp snabbare eftersom att solstrålarna når vägen bättre när skymmande träd avlägsnas. LÄS MER
8. Utveckling av cykelnätet i Upplands Väsby kommun : En multikriterieanalys
Master-uppsats, KTH/Industriell ekologiSammanfattning : Transportsektorn är en av de största bidragare till klimatförändringar idag, där en stor andel är bilburna persontransporter under 5km. Många av dessa resor skulle kunna ersättas med cykel som både har folkhälsofördelar och är ett klimat- och miljöneutralt transportmedel. LÄS MER
9. En utredning utav kombinationsbeläggning
M1-uppsats, KTH/ByggvetenskapSammanfattning : Svenska vägar består idag till en stor majoritet av asfaltsvägar. På grund av utökad trafik har behovet utav nya väglösningar börjat växa fram där hållbarheten blir allt viktigare. Om antalet underhållsarbeten kan minimeras skulle detta vara till gagn för svensk infrastruktur och ekonomi. LÄS MER
10. Utvärdering av Björkakorset i Sjöbo kommun, Skåne - En utvärdering av busshållplatser vid 2+1 vägar
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningar i HelsingborgSammanfattning : Alternative 13-meter roads (2 +1 roads) has recently become a major part of the Swedish road network, in 2008 there were around 1280 km of 2 +1. Since these roads have major downsides for the vulnerable road users, it is important to review the design of the places where the vulnerable road users have to cross the road. LÄS MER