Sökning: "Barns tankar om naturen"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Barns tankar om naturen.

  1. 21. Projekt Reggio : en inspirationskälla

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Kristina Ström; Cecilia Ström; [2009]
    Nyckelord :reggio emilia; pedagogik; barns lek; utemiljö; landskapsarkitektur; industridesign; design; sinnligt; förskolegård;

    Sammanfattning : A preschool with the Reggio Emilia approach to education is a grateful model for cross-border cooperation. The approach is based on a strong belief in human possibilities, a deep respect for the child and a conviction that everybody is born rich and intelligent, with a strong force to explore the world. LÄS MER

  2. 22. Naturen är hela världen : förskolebarns tankar om natur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linda Augustsson; Ann-Christine Yngve; [2008]
    Nyckelord :Naturen; Förskolebarn; Tänkande;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att ta reda på förskolebarns tankar om vad de uppfattar att natur är och vilka upplevelser de har av naturen. Med upplevelser menar vi såväl deras erfarenheter av som deras känslor för naturen. LÄS MER

  3. 23. Barns tankar om vad träd behöver för att växa

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Helena Hansson; Patrik Rask; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att ta reda på barns tankar om en process i naturen, växternas fotosyntes. Vi intervjuade 37 elever från årskurs 2 och 3 och ställde frågan vad ett träd behöver för att växa. Elevernas tankar sammanställdes och kategoriserades efter tillväxtfaktorer. LÄS MER

  4. 24. Hur tänker yngre skolbarn om en process i naturen? - vad händer med löven på marken?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Daniel Berlin; Camilla Höghjelm; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har gjort en kvalitativ undersökning där syftet är att undersöka barns tankar kring nedbrytningsprocessen i naturen. Det är även att ta reda på hur barns föreställningar påverkas genom medverkan av praktiska nedbrytningsexperiment. Undersökningsgruppen består av 24 barn från klass två och klass fyrafem. LÄS MER

  5. 25. Utomhuspedagogik - Pedagogens och utemiljöns betydelse för barns tankar om naturen : En jämförande studie mellan två förskolor

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Lena Lundström; Anneli Svensson; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie och resultaten går inte att generalisera. Huvudsyftet med studien är att belysa pedagogens och utemiljöns betydelse för barns tankar om naturen. Uppsatsen inleds med en genomgång av läroplanen för förskolan, Lpfö 98. LÄS MER