Sökning: "Barns tankar om naturen"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade orden Barns tankar om naturen.

  1. 6. Utevistelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares tankar om utevistelsen och dess effekter på barngruppen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Beatrice Karlsson; Amanda Wikdahl; [2017]
    Nyckelord :Förskola; utevistelse; utveckling; lärande; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares tankar om barns utevistelse samt vilka för- och nackdelar de upplever med utevistelsen. Ett ytterligare syfte är att undersöka vilka effekter förskollärarna anser utevistelsen kan ha på barngruppen. LÄS MER

  2. 7. Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Johansson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogers barnsyn; lärandesituationer; förskola; inflytande; delaktighet och lek;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka föreställningar har pedagogerna om barns inflytande och delaktighet? • Hur förhåller sig pedagogerna till barns lek? • På vilket sätt konkretiserar pedagogerna lärandesituationer? Teori: Fenomenografin som innefattar utvecklingspedagogiken. LÄS MER

  3. 8. Stadsodling som social hållbarhet : En fallstudie av Odlingsnätverket Seved

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sevil Dagli; [2016]
    Nyckelord :Fysisk planering; stadsodling; barn och unga; Hälsa Välbefinnande;

    Sammanfattning : Inom dagens samhällsplanering har det länge funnits tankar om en hållbar samhällsutveckling och den fysiska planeringens uppgift har varit att leda dessa tankar till en fysisk verksamhet. Hållbar utveckling består av tre dimensioner och de är ekonomisk-, ekologisk- och social hållbarhet. LÄS MER

  4. 9. Blommor och bin i förskolan : En studie i hur pedagoger bemöter barns tankar om fortplantning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Stina Andersson; [2014]
    Nyckelord :Learning about procreation; Children s learning; Preschool; Teacher; Science; lärande om fortplantning; barns lärande; förskola; pedagog; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några pedagoger i förskolan bemöter och arbetar med barns tankar och frågor om fortplantning. Genom kvalitativa intervjuer med tio pedagoger, verksamma på tre olika förskolor, undersökte jag hur de arbetar med frågor som berör fortplantning. LÄS MER

  5. 10. Utomhuspedagogik i förskolan : - En studie av pedagogers uppfattningar om barns samspel i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lena-Marie Olsson; [2013]
    Nyckelord :Förskola; Utomhuspedagogik; Utomhusmiljö; Samspel; Interaktion; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka uppfattningar som förskolans pedagoger har kring utomhusmiljöns påverkan på barns samspel. Pedagogernas uppfattningar bidrar i studien till att synliggöra de tankar som finns ute i verksamheten kring att arbeta med utomhuspedagogik och då med särskilt fokus på barnens sociala samspel. LÄS MER