Sökning: "Barns tankar om naturen"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden Barns tankar om naturen.

  1. 11. Du kan inte bestämma över mig : En essä om barns inflytande på förskolan

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Kitty Jansson; [2013]
    Nyckelord :Children s influence; outdoor education; children s choices; play environment outdoors; teachers responsibility; individual; group; Barns inflytande; utomhuspedagogik; barns valmöjligheter; lekmiljö utomhus; pedagogers ansvar; individ; grupp;

    Sammanfattning : Min undersökning utgår från en händelser där mina personliga intressen är starka men där ett barn vill något annat. Min utgångspunkt är en egen upplevd berättelse om en pojke som inte vill gå till skogen eftersom han inte upplevde skogen som en bra lekplats. LÄS MER

  2. 12. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Pettersson; Sebastian Palm; [2013]
    Nyckelord :Adventure Education; Reggio Emilia; learning processes; collaborative learning; experiential learning; experience with all your senses; suspense; fantasy; outdoor environment; outdoor didactics; movement; gross motor skills; Äventyrspedagogik; Reggio Emilia; lärandeprocesser; samarbetsinlärning; upplevelsebaserat lärande; uppleva med alla sinnen; spänning; fantasi; utomhusmiljö; utomhusdidaktik; rörelse; grovmotorik;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER

  3. 13. Naturvetenskap i skogens läranderum för barn i förskolan : En studie om pedagogers tankar runt utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Nilsson; Marina Ohlsson; [2012]
    Nyckelord :förskola; naturvetenskap; pedagoger; styrdokument; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i olika förskolor nyttjar skogen som ett pedagogiskt läranderum samt vilka möjligheter och hinder de upplever med skogsvistelsen. I studien undersöks också hur pedagoger använder sig av de naturvetenskapliga målen i skogen för barns lärande, samt vilka övriga mål de brukar sig av i förskolans läroplan när de vistas i naturen. LÄS MER

  4. 14. Förskollärares tankar kring naturvetenskap : En studie om hur naturvetenskapen framträder i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Katarzyna Dahlström; Åsa Nyhlin-Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Förskollärare; naturvetenskap; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka förskollärares tankar kring naturvetenskapen i förskolan. Studien är kvalitativ och vi intervjuar förskollärare för att få fram hur deras erfarenhet och föreställningsvärld ser ut beträffande naturvetenskapen i förskolan. LÄS MER

  5. 15. En helhetssyn med barnens tankar som utgångspunkt : En studie om hur pedagoger arbetar med lärande för hållbar utveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Eco-School; sustainable development; preschool and comprehensive view; Grön Flagg; hållbar utveckling; förskolan; helhetssyn;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att ta reda på hur pedagoger arbetar med lärande frö hållbar utveckling i förskolan, utifrån intervjuer med pedagoger i förskolor som fått utmärkelsen Grön Flagg. Då Grön Flagg har olika temaområden innefattar syftet även att ta reda på olika likheter och skillnader mellan deolika temaområdena. LÄS MER