Sökning: "samarbetsinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet samarbetsinlärning.

  1. 1. Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Forsander; Victoria Nilsson; [2022-03-15]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusverksamhet; äventyrspedagogik; samarbetsinlärning; kamratövningar; fritidshem; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. LÄS MER

  2. 2. Kooperativt lärande - dialog och samtal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Wejfalk; [2022]
    Nyckelord :dialog; dialogiskt klassrum; inlärningsförmåga; kommunikation; kooperativt lärande; samarbetsinlärning; samtala; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att analysera hur kooperativt lärande kan leda till ett mer dialogiskt klassrum och huruvida det kan påverka elevernas förmåga att samtala. Det är en kvalitativ studie där fem klasslärare, på en grundskola i Malmö kommun, har intervjuats. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristina Elgán; Karin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; Hem- och konsumentkunskap; Strukturer; Strategier; Grundprinciper; Samarbetslärande; Samarbetsinlärning; Grupparbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. LÄS MER

  4. 4. Kooperativt lärande för utvecklande av elevers resonemangsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Aadalen; Nasim Qadan; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; matematiska resonemang; kreativa och imitativa resonemang.;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande (KL) som en undervisningsmetod har blivit allt vanligare både på nationell och internationell nivå. KL beskrivs som en undervisningsmetod för att strukturera samarbetet mellan elever i små grupper och på så sätt kan de dra nytta av varandra för att uppnå gemensamma mål (Umans & Lidén, 2018). LÄS MER

  5. 5. Delaktighet och samarbete - en studie om det kooperativa lärandet ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Amanda Clang; [2020]
    Nyckelord :kooperativt lärande; delaktighet; samarbetsinlärning; sociokulturellt perspektiv; social utveckling.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur det kooperativa lärandet i undervisningen har förändrat elevers delaktighet och samarbete i klassrummet ur ett lärarperspektiv. Undersökningen bygger på en kvalitativ metod och en deduktiv ansats, i detta fall intervjuundersökningar. LÄS MER