Sökning: "dialogiskt klassrum"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden dialogiskt klassrum.
1. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER
2. Fröken Julie i svenskundervisningen : En kvalitativ studie av svensklärares valda fokusområden och didaktiska tillvägagångssätt med Fröken Julie, samt dramats legitimering och relevans i svenskundervisningen i gymnasiet.
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : August Strindbergs naturalistiska sorgespel Fröken Julie (1888) har varit en återkommande text både under mina universitetsstudier och i gymnasieskolan. Det har väckt min nyfikenhet kring hur svensklärare undervisar med Fröken Julie och varför detta drama ofta används i svenskundervisningen i gymnasiet. LÄS MER
3. ”förutspå, kolla på bilder, sammanfatta” : Intervjuer om lässtrategier och läsförståelse med tidigarelärare i flerspråkiga klassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att samla kunskap om hur lärare som undervisar i grundskolans tidiga år beskriver begreppen läsförståelse och lässtrategier samt hur de undervisar om lässtrategier i flerspråkiga klassrum. Studien utgår från Vygotskijs sociokulturella perspektiv och begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding och mediering. LÄS MER
4. Kooperativt lärande - dialog och samtal
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med min studie är att analysera hur kooperativt lärande kan leda till ett mer dialogiskt klassrum och huruvida det kan påverka elevernas förmåga att samtala. Det är en kvalitativ studie där fem klasslärare, på en grundskola i Malmö kommun, har intervjuats. LÄS MER
5. Språklig variation i skolan : En kvalitativ studie om hur film kan användas i skolan i arbete med sociolekter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Sociolingvistik i skolan, i synnerhet språklig variation, har en liten del i svenskundervisningen. Uppsatsen syfte var att undersöka hur språklig variation, yrke, utbildning, bostadsort och etnicitet används i gestaltning av karaktärer i filmen Suedi (Viaplay 2021) och vilken potential filmen har i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER