Kooperativt lärande i Hem- och konsumentkunskap. : En kvalitativ intervjustudie med lärare som praktiserar metoden.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning  Bakgrund Kooperativt lärande (KL) är ett strukturerat samarbete mellan elever som ökar elevaktiviteten i klassrummen, är socialt utvecklande, leder till inkludering och ökar engagemanget bland eleverna. Eleverna drar nytta av varandras kunskaper utifrån samarbete vilket ökar deras måluppfyllelse och arbetssättet stärker läraren som ledare i klassrummet. Syfte Syftet med studien var att undersöka arbetssätt och eventuella upplevda effekter av KL bland lärare i Hem- och konsumentkunskap (HKK) och om det fanns några fördelar eller utmaningar med metoden. Metod Kvalitativa intervjuer genomfördes med åtta praktiserande HKK- lärare, runt om i södra Sverige, utifrån en semistrukturerad frågeguide. Urvalet var ett snöbollsurval. Materialet har transkriberats, kodats, kategoriserats och analyserats med hjälp av konventionell innehållsanalys. Resultat Tiden var inte något hinder för att implementera och använda sig av KL i HKKundervisningen och det var skolan som förespråkade att lärarna skulle använda KL. Lärarna upplevde ett bättre klassrumsklimat där elevernas delaktighet och lärandeaktivitet ökade.Många olika strukturer användes och vanligast var Enskilt, Par, Alla (EPA) som alla lärare angav att de använde sig av. Lärarna tyckte det var lättare att använda strukturer som eleverna kände igen från andra ämnen. Slutsats Alla åtta intervjuade lärare tyckte att KL var ett bra hjälpmedel i undervisningen som ledde till ett bättre klassrumsklimat, mer aktivt deltagande och social träning för eleverna.Lärarna beskrev att det var viktigt att lära sig metoden och att det krävde tid. Om KL introduceras på lärarutbildningen anser vi att det skulle vara ett användbart verktyg för blivande lärares undervisning och vid skapande av grupper. Vidareutbildning av lärare,årligen initierat av rektorn, skulle leda till tryggare miljöer i smågrupper, mer aktivt deltagande på lektion och bättre klassrumsklimat där eleverna skapar positivt ömsesidigt beroende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)