Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. Det har gjorts genom en intervju med en lärare och en enkät till elever för att skapa en nulägesanalys. I arbetet skriver vi om aktionsforskning och dess cykliska processteg och hur vi har genomfört arbetet utifrån dessa steg. Vi skriver även om äventyrspedagogikens framväxt, om kompiskonceptet som är en av flera delar och den del som vi valt att fokusera vårt arbete på. Vår erfarenhet av fritidshemmets utomhusverksamhet med tillhörande skogsutflykter är att den sker mest som en aktivitet för miljöombyte med naturinslag och inte som ett planerat lärtillfälle. Vi ville med utvecklingsarbetet ge inspiration till lärare(n) i fritidshem att bedriva utomhusverksamheten som en möjlighet för lärande, att ge eleverna möjlighet till varierande arbetssätt som främjar deras lärande. Vi ville även inspirera lärare(n) till att själva utveckla och använda äventyrspedagogiska aktiviteter i sin egen verksamhet. Ett utvecklingsarbete är en långsiktig process, detsamma gäller för arbetet med Furmarks kompiskoncept, av den anledningen är det svårt för oss att se ett tydligt resultat. Vi kan dock se att vi inspirerat läraren i fritidshemmet till att fortsatta med utflyktsdagen efter våra tillfällen tillsammans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)