Sökning: "outdoor didactics"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden outdoor didactics.

  1. 1. Akademiskt ledarskap : Studenters upplevelser av ledarskap och dess innebörd inom en idrottslärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jacob Starby; Filip Nurmela; [2023]
    Nyckelord :academic leadership; leadership; sports pedagogy; physical and health teacher education; physical and health education; student teacher; akademiskt ledarskap; ledarskap; idrottspedagogik; idrottslärarutbildning; idrott och hälsa; lärarstudent;

    Sammanfattning : Lärare är en av de viktigaste skolrelaterade faktorerna angående elevers akademiska lärande. Akademiskt ledarskap inom lärarprofessionen har enligt tidigare forskning en väsentlig del i elevers skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : The study aims to show the preschool teacher's role in promoting motor development and learning in the outdoor environment. The method that has been used is semi-structured interview as it was suitable for making visible the phenomenographic perception of the preschool teachers who participated in the study. LÄS MER

  3. 3. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra förskollärarens roll för att främja motorisk utveckling och lärande i utomhusmiljön. Den metod som har använts är semistrukturerad intervju då den lämpade sig för att synliggöra den fenomenografiska uppfattningen hos förskollärarna som deltog i studien. LÄS MER

  4. 4. Planering för undervisning utomhus utifrån didaktisk medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simone Gustafsson; Linnéa Zeijlon; [2022]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; teaching; outdoor; didactics; pedagogical planning; Förskola; utomhuspedagogik; undervisning; utomhus; didaktik; pedagogisk planering; barns perspektiv; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare planerar utomhusundervisning utifrån medvetna didaktiska ställningstaganden. Forskningsfrågor som guidar den här studien är: “Hur synliggörs utomhusundervisning vid planering i såväl skriftliga planeringsdokument som i tal?” och “Hur motiverar förskollärare de didaktiska ställningstagandena i relation till utomhusundervisning?”. LÄS MER

  5. 5. Vad? Hur? och Varför? : En kvalitativ studie om de didaktiska val lärare gör när utemiljö används som kompletterande lärmiljö i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Svärd; [2019]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; lärandemiljöer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande och val lärare gör imatematikundervisning när utemiljön används som kompletterande lärandemiljö och vilka faktorer som påverkar de didaktiska valen.Studien utgår från ett didaktiskt teoretiskt perspektiv. LÄS MER