Sökning: "Didactics of motor skills"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Didactics of motor skills.

  1. 1. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : The study aims to show the preschool teacher's role in promoting motor development and learning in the outdoor environment. The method that has been used is semi-structured interview as it was suitable for making visible the phenomenographic perception of the preschool teachers who participated in the study. LÄS MER

  2. 2. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra förskollärarens roll för att främja motorisk utveckling och lärande i utomhusmiljön. Den metod som har använts är semistrukturerad intervju då den lämpade sig för att synliggöra den fenomenografiska uppfattningen hos förskollärarna som deltog i studien. LÄS MER

  3. 3. Mellan tanke och handling : Reflektioner kring slöjdlärare och genus i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ewelina Lundholm; Hanna Bakke; [2015]
    Nyckelord :Gender studies; sloyd education; Genusteori; Textilslöjd; Trä- och metallslöjd; Intention; Realisering;

    Sammanfattning : The study intends to shed light on how teachers in the subject sloyd, both within textile- and wood- and metal sloyd, relate to gender in their intentions and in their action in school practice and the possible discrepancy in between. Furthermore, the study aims to investigate how the historical legacy of gender coding in sloyd affect teachers in today’s education. LÄS MER

  4. 4. Hur äventyrspedagogik tillämpas på en Reggio Emilia-inspirerad förskola : Reggio Emilia-pedagogers tankar om äventyrspedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mikael Pettersson; Sebastian Palm; [2013]
    Nyckelord :Adventure Education; Reggio Emilia; learning processes; collaborative learning; experiential learning; experience with all your senses; suspense; fantasy; outdoor environment; outdoor didactics; movement; gross motor skills; Äventyrspedagogik; Reggio Emilia; lärandeprocesser; samarbetsinlärning; upplevelsebaserat lärande; uppleva med alla sinnen; spänning; fantasi; utomhusmiljö; utomhusdidaktik; rörelse; grovmotorik;

    Sammanfattning : Syftet med det självständiga arbetet var att undersöka hur äventyrspedagogik tillämpas i en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Genom att jämföra dessa pedagogiker kan man få syn på likheter och skillnader som motiverar tillämpningens betydelse för barns lärandeprocesser. LÄS MER

  5. 5. Lära sig bollspel - Elevers och studenters uppfattningar speglat i lärandeteori

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Persson; [2012]
    Nyckelord :ball games; didactics; knowledge transfer; learning; motivation; commitment; motor skills; teaching; factor analysis; Dynamical systems theory; General motor program theory; bollspel; didaktik; kunskapsöverföring; lärande; motivation; engagemang; motoriska färdigheter; undervisning; faktoranalys; Dynamiska systemteorin; Generella motoriska programteorin;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få en bild av vilka faktorer som är mest betydelsefulla för att lära sig motoriska färdigheter i bollspel och koppla detta till lärandeteori. Finns det skillnader i uppfattning om man är nybörjare eller har erfarenhet från bollspel? Spelar kön och ålder någon roll? Vilken lärandeteori värderas högst? För att ge en bakgrund till problemställningen görs en genomgång av tidigare forskning och en beskrivning av två dominerande lärandeteorier, Generella motoriska programteorin och Dynamiska systemteorin med tillhörande didaktiska och motoriska begrepp inom lärande och bollspel. LÄS MER