Sökning: "taluppfattning F-3"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden taluppfattning F-3.

  1. 1. "Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :David Brunhage; [2023-08-07]
    Nyckelord :jurisdiktion; matematiksvårigheter; speciallärare; specialpedagog; samarbetskultur;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna speciallärare och specialpedagog. LÄS MER

  2. 2. Variera för att effektivisera? : En litteraturstudie av variationsteorins användning inom matematikdidaktisk forskning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Jangbrand Shala; Sabina Johansson; [2023]
    Nyckelord :variation theory; learning study; didactics of mathematics; primary school; variationsteorin; learning study; matematikundervisning; F-3; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik är ett komplext ämne som upplevs som svårt av många elever, därför behöver undervisningen ge goda förutsättningar för att utveckla elevers matematikkunskaper. En teoretisk grund som används av allt fler lärare och skolor för att utveckla matematikundervisningen är variationsteorin. LÄS MER

  3. 3. Ett lärarperspektiv på tidiga insatser för elever i åk F-3 som är i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Rosberg; Sophie Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :diskurs; grundläggande taluppfattning; grundskolans tidiga år; lärarperspektiv; matematiksvårigheter; scaffolding; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilka tidiga insatser som finns att tillgå för de elever som är i eller riskerar att hamna i matematiksvårigheter. Vidare har det även varit av intresse att studera vilka diskurser som framträder när lärare talar om tidiga insatser och hur dessa fungerar. LÄS MER

  4. 4. Taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om begreppet taluppfattning samt elevers återkommande problem inom taluppfattning i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linn Persson; Lidia Szczerba; [2022]
    Nyckelord :Number sense; reoccurring problems; mathematical problems; primary school; mathematics education; Taluppfattning; återkommande problem; matematiska problem; lågstadiet; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Det råder en brist på en entydig definition av begreppet taluppfattning som är grunden för all matematik. Genom att veta vilka vanligt förekommande problem som finns inom ett ämne kan lärare förebygga problem och främja förståelse. LÄS MER

  5. 5. Lärares och speciallärares arbete med att anpassa matematikundervisningen utifrån kartläggning av elevers kunskaper i matematik. : En kvalitativ studie med några lärare och speciallärare i åk f-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Lövholm; Jenny Thollander; [2021]
    Nyckelord :Bedömningsstöd; kartläggning; matematiksvårigheter; organisation; specialpedagogiska perspektiv; taluppfattning;

    Sammanfattning : Inför läsåret 2019/2020 infördes en ny garanti i Skollagen (SFS 2010:800): Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga insatser. Reformens syfte var att stärka skolornas arbete med att utveckla elevers kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. LÄS MER