Sökning: "Designegenskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Designegenskaper.

  1. 1. Meal planning intervention to maximise usage of ingredients in domestic households

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Maria Omarsdottir; [2023]
    Nyckelord :Food sustainability; Meal planning; Interaction design; Research through Design; Human computer interaction; Domestic waste; Mat hållbarhet; Måltidsplanering; Interaktionsdesign; Forskning genom design; Människa-datorinteraktion; Hushållsavfall;

    Sammanfattning : Att ta itu med hållbarhet i livsmedel och minska livsmedelsindustrins miljöpåverkan har avgörande betydelse. Inom detta sammanhang har måltidsplanering framstått som en betydande faktor som påverkar matbeteendet och bidrar till att minska hushållsavfallet. LÄS MER

  2. 2. Exploring the effect of different hints on flow state in Virtual Reality

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elena Palombini; [2023]
    Nyckelord :Flow state; Virtual Reality; hints; Flow state; Virtual Reality; tips;

    Sammanfattning : Flow state is a state of intense focus and engagement, which is fulfilling for people experiencing it and therefore generally sought-after by creators of virtual games and experiences. Virtual Reality (VR) is known to be one of the most immersive technologies available today. As such, it has great potential to foster flow state in its users. LÄS MER

  3. 3. Vad förmedlar logotypen? : En designstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Linnea Takman; [2022]
    Nyckelord :Logo design; Design elements; Design features; Color; Shape; Associations; Confidence; Attitude; Logotypdesign; Designelement; Designegenskaper; Färg; Form; Associationer; Förtroende; Attityd;

    Sammanfattning : Idag väljer allt fler varumärken att förändra designen i sina logotyper, något som orsakat starka reaktioner hos konsumenterna. Genom logotypens visuella element, såsom färg och form, kan känslor, som bland annat hoppfullhet och förtroende, samt associationer till specifika föremål eller företeelser, framkallas hos konsumenterna. LÄS MER

  4. 4. Information Disorder och COVID-19 Pandemin: En komparativ fallstudie över datorspel som utbildningsverktyg mot mis-/desinformation i samhället.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Jacob Berglund; Filip Hiller; [2021]
    Nyckelord :4DF; LM-GM; MDA; Research through Design; COVID-19; Annotated Portfolio; Information Disorder;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på Research through Design (Frayling, 1993), d.v.s att undersökningen syftar till att generera ny kunskap genom analys av datorspel och design av en gestaltning. För att uppnå detta används ett annoterat portfolio och dess underliggande principer (Gaver, 2012; Bowers, 2012). LÄS MER

  5. 5. Scaling the Simulation Core of Modifiable Virtual Environments with Serverless Computing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Javier Ron Arteaga; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Modifiable Virtual Environments (MVEs) are widely popular, especially in the video game industry. An example application of MVEs is the game Minecraft, which has a player count reaching into the hundreds of millions. But despite the huge number of users, MVE applications have significant limitations regarding scalability. LÄS MER