Sökning: "Förstå och Minnas LFM"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Förstå och Minnas LFM.

  1. 1. Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tanja Bengtsson; Maria Ewald; [2023]
    Nyckelord :sångintervention; narrativ förmåga; Internal State Terms IST ; Multilingual Assessment Instrument for Narratives MAIN ; Lyssna; Förstå och Minnas LFM ; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. LÄS MER

  2. 2. Effekten av bakgrundsbabbel på elevers förståelse och minne av berättelser och validering av ett nytt hörförståelsetest

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Johanna Carlie; Anouk Dahlquist; [2019]
    Nyckelord :Barn; hörförståelse; narrativer; hörförståelsetest; Lyssna; Förstå och Minnas; LFM; lyssningsvillkor; bakgrundsbabbel; arbetsminne.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: ​Denna studie syftar till att undersöka hur bakgrundsbabbel påverkar hörförståelse på textnivå hos elever i årskurs 2 och 4, samt arbetsminnets betydelse för detta. Det nyutvecklade testet Lyssna, Förstå och Minnas (LFM), som testar förståelse och minne av berättelser (narrativer), inkluderades i metoden. LÄS MER