Hur påverkar sångintervention den språkliga förmågan hos elever i årskurs 2?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte Uppsatsens syfte var att undersöka om och i så fall hur sångintervention i klassrummet ger effekter på den språkliga förmågan, närmare bestämt på förståelse och produktion av berättelser, hos elever i årskurs 2. Metod Deltagare i studien var 66 elever i årskurs 2 från två olika skolor, fördelade på två grupper A och B. Sångintervention gavs fyra gånger i veckan i 5 veckor och data samlades in vid tre olika tillfällen. Eleverna testades vid dessa tillfällen med Lyssna, Förstå och Minnas (LFM) och Multilingual Assessment Instrument for Narratives (MAIN). Ljudinspelningar av elevernas muntliga narrativer transkriberades och analyserades i datorprogrammet Systematic Analysis of Language Transcripts (SALT). Det som undersöktes var narrativ förståelse mätt med LFM samt, på makrostrukturell nivå, produktion av makrostrukturella element och Internal State Terms (IST). På mikronivå undersöktes proportionen bisatser mätt med Subordination Index (SI). Resultat Efter sånginterventionen kunde ingen signifikant förändring avseende elevernas förståelse av berättelser konstateras. Grupp A uppvisade en statistiskt signifikant ökning av antal makrostrukturella element och IST. Även för grupp B ökade antal IST även om skillnaden inte var signifikant. Proportionen bisatser (SI) minskade däremot för båda grupperna men mest för grupp B. Slutsats Resultatet indikerar att sånginterventionen ger effekt på produktion av narrativer avseende antal IST. I framtida studier kan det exempelvis studeras om ökning av IST kan innebära förändring av andra mått på narrativ förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)