Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Privatträdgårdens potential som resurs för gynnande av pollinationssamhällen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Karin Ericsson; [2024]
    Nyckelord :Pollinatörer; Biologisk mångfald; Urbanisering; Gynnande åtgärder; Påverkansfaktorer;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hotbilden mot de viktigaste pollinatörerna i Sverige, påverkansfaktorer samt vilka handlingsalternativ som finns för privatpersoner med engagemang i frågan. I dagsläget är många viktiga pollinatörer globalt och nationellt hotade, och därmed också de ekosystemtjänster som vi människor drar nytta av dagligen. LÄS MER

  2. 2. EN STUDIE I MUNTLIG INTERAKTION - Spanska steg 5 och engelska 5 på lika villkor?

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Ana Álvarez Björk; [2023-09-28]
    Nyckelord :second language learning; explicit and implicit language learning; pair speaking test; GERS; Extramural English; Spanish as L2 in Sweden; English as L2 in Sweden;

    Sammanfattning : Aim: The aims in this essay are to provide a description of interactional competence in a pair speaking test in Spanish and English, level B1.2 in a Swedish context. The investigated interactions are made by 14 pairs of students in upper secondary school studying the subjects English 5 and Spanish 5. LÄS MER

  3. 3. ”Det är ju en konst att kunna jobba i grupp” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av hurgrupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Thilda Martinsson; [2023]
    Nyckelord :Group work; Language development; Primary school; Teacher s perspective; Interaction; Grupparbete; Språkutveckling; Årskurs F-3; Lärarperspektiv; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om lärares erfarenheter av hur grupparbete behöver organiseras för att stödja elevers språkutveckling. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur anser lärare att grupparbete som arbetsform påverkar elevers språkutveckling? Vad är viktigt att tänka på enligt lärare när man organiserar grupparbete för att det ska stödja elevers språkutveckling? Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER

  4. 4. En litteraturstudie om strategier i skolan för att stötta elever med selektiv mutism i kunskapande, vänskapande och välbefinnande

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annette Ekenberg; [2023]
    Nyckelord :Selektiv mutism; kunskapande; vänskapande; välbefinnande i skolan; scoping review;

    Sammanfattning : En litteraturstudie i form av en scoping review genomfördes för att ta reda på vilka strategier skolan behöver utveckla för att stötta elever med selektiv mutism på organisations-, grupp- och individnivå. Selektiv mutism (SM) är en funktionsnedsättning som yttrar sig i en talångest. LÄS MER

  5. 5. The effect of age and different speech tasks on the Acoustic Voice Quality Index

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Rosanna Rehn; [2023]
    Nyckelord :AVQI; acoustic voice quality index - acoustic evaluation - overall voice quality - multiparametric voice assessment - sustained vowel - continuous speech;

    Sammanfattning : Background Previous research has emphasized the importance of objectivity in voice quality evaluation. Acoustic voice quality index (AVQI) is a multiparametric objective index, that quantifies overall voice quality. Over the past decade, international studies have demonstrated strong diagnostic accuracy and sensitivity of AVQI to voice disorders. LÄS MER