Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag är inte bara invandrare, jag är lärare" - en kvalitativ studie om utländska lärares identitetsförändring under den kulturella och professionella anpassningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Iryna Maister; [2012-03-15]
    Nyckelord :utländska lärare; anpassning; identitetsskapande; interkulturellt möte;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka vad för erfarenheter de utländska lärarna tagit med sig och hur dessa erfarenheter från hemlandet påverkar deras lärararbete i Sverige. Hur ”översätter” de sina kunskaper och konstruerar sin läraridentitet, vilken roll spelar deras bakgrund i anpassningen till svensk skolkultur? Processen att skapa en läraridentitet och dess roll i ett interkulturellt möte är de frågor som jag skulle vilja fördjupa mig i med detta arbete. LÄS MER

  2. 2. Läraren och undervisningen : Tre tjetjenska vuxenelevers åsikter om SFI-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Georgina Charisis; [2011]
    Nyckelord :Tjetjenska elever; fenomenologisk forskningsstrategi; andraspråksinlärning; regel- eller kommunikationsbaserat undervisningssätt; jämförelser mellan tjetjensk och svensk skolgång.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska tre kvinnliga tjetjenska vuxenelevers föreställningar om SFI-undervisningen med särskilt fokus på lärarens roll och undervisningsmetoder utifrån de erfarenheter de bär med sig från skolan i hemlandet. Studien utgår från frågeställningarna: Vilken inställning har informanterna till lärarens förhållningssätt och undervisningsstrategier? Vilka uppfattningar har informanterna om undervisningsmetodik och undervisningsinnehåll? Vilka uppfattningar har informanterna om regel- respektive kommunikationsstyrd undervisning? Vilka uppfattningar har informanterna om sin egen situation som vuxenstuderande på SFI? För att utreda dessa frågor har jag använt intervjuer med en fenomenologisk infallsvinkel. LÄS MER