Sökning: "Learn"

Visar resultat 21 - 25 av 5760 uppsatser innehållade ordet Learn.

  1. 21. Personer med intellektuella funktionsnedsättningar och deras vårdares upplevelser av den somatiska hälso- och sjukvården : en icke-systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anni Jensen; Linn Lewis; [2024]
    Nyckelord :People with intellectual disabilities; Carers; Experiences; Health care; Personer med intellektuella funktionsnedsättningar; Vårdare; Upplevelser; Hälso- och sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Intellektuell funktionsnedsättning [IF] omfattar komplexa och varierande hälsoproblem. Personer med IF lider ofta av samsjuklighet och är därför en vanligt förekommande patientgrupp inom hela den somatiska hälso- och sjukvården. LÄS MER

  2. 22. "Boeing is deeply saddened..." : En kvalitativ innehållsanalys av Boeings kriskommunikation efter 737 MAX-krisen

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Elsa Stefansson; Ellen Svensson Ödmar; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis conducts a qualitative content analysis of The Boeing Company's crisis communication during the 737 MAX crisis in 2019, with a focus on the crisis involving Boeing's 737 MAX aircraft, Ethiopian Airlines Flight 302. Applying the Situational Crisis Communication Theory (SCCT) and an ethical framework, the study examines Boeing's crisis communication and how the organization deals with ethical and moral dilemmas and how these are expressed. LÄS MER

  3. 23. ”Det är ju hur man lär sig språk – att jämföra med det man redan kan” : En intervjustudie med modersmålslärare i arabiska, engelska och somaliska om språkjämförelsers betydelse för spanskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Isa Lundqvist; [2024]
    Nyckelord :Cross-linguistic Influence CLI ; Contrastive Analysis CA ; Phenomenography; Cross-linguistic influence CLI ; Kontrastiv analys CA ; Fenomenografi; Influencia cros-lingüística; Análisis contrastivo; Fenomenografía;

    Sammanfattning : This essay investigates how mother tongue teachers in Sweden view cross-linguistic influence in the Spanish classroom. It focuses on three areas: the student groups’ linguistic profiles; the evaluation of described/presumed strengths and challenges within Spanish phonology, lexicon and morphosyntax; and perspectives on effective contrastive classroom practices. LÄS MER

  4. 24. Hur vet man hur man ska tänka? : En studie om gymnasieelevers språkliga strategier för att förstå ord och dess betydelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Erik Rådefjäll Forsberg; [2024]
    Nyckelord :Nation Coxhead; Apel et al.; den proximala utvecklingszonen; scaffolding; appropiering; fonologisk strategi; morfologisk strategi; stavningsstrategi; minnesstrategi; komparativ strategi; frasstrategi;

    Sammanfattning : The aim of the study is to investigate the use of linguistic strategies by Swedish high school students in how they use them to identify the meanings of words. The study also aims to discuss a didactic implementation and the potential of discussing words and their meaning. LÄS MER

  5. 25. Swedish Upper Secondary School Students’ attitudes toward intramural and extramural English

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tomas Lundh; [2024]
    Nyckelord :Attitudes; EFL learners; extramural English; Swedish upper secondary school;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate Swedish upper secondary school students’ attitudes toward English in school as well as to identify in what ways and to what extent they interact with English outside of school. An online questionnaire was used to collect data. LÄS MER