Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tydliggörande lärmiljö : Hur ser den fysiska miljön ut och i vilken utsträckning skapar lärare en tydliggörande och tillgänglig undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Szemenkár; Malin Dahlin; [2022]
    Nyckelord :fysisk miljö; organisering av undervisning; tillgänglig lärmiljö; tydliggörande arbets- och aktivitetsordning; tydliggörande pedagogik; universal design for learning UDL ;

    Sammanfattning : I Skollagen framgår det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov, samt att barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Trots det finns det inte mycket forskning om hur en sådan lärmiljö kan skapas eller utformas. LÄS MER

  2. 2. Litteratursamtal i praktiken : En kvalitativ studie om litteratursamtal i grundskolans mellanår

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Mimmi Ly; Rebecka Szemenkár; [2015]
    Nyckelord :Boksamtal; interaktion; litteratursamtal; litteraturundervisning; samtalsgenrer;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka hur litteratursamtal i grundskolans mellanår l kan se ut i klassrumspraktiken. Det övergripande syftet konkretiseras i de två forskningsfrågorna ”Vilka samtalsgenrer kan identifieras utifrån samtalsfrågornas karaktär?” och ”Vilka interaktionsmönster kan urskiljas i samtalen?”. LÄS MER