Sökning: "Strategic recruitment"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden Strategic recruitment.

  1. 1. Datadrivet beslutsfattande och kompetensutveckling: En intervjustudie om databaserad beslutsfattning och kompetensutveckling i fotbollsorganisationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Theodor Egnell; Noah Simonsson; [2024-02-13]
    Nyckelord :Datadrivet beslutsfattande; Datadriven rekrytering Dataanalys; Kompetensutveckling; RBV; BDA; Fotbollsorganisationer;

    Sammanfattning : This study explores the shift in football recruitment from traditional scouting to data-driven methods, focusing on Sweden. It investigates how football organizations can enhance competency for effective data-driven recruitment. LÄS MER

  2. 2. A Stolen Childhood: Why Governments’ use Children in Armed Conflict

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskning

    Författare :Lisa Holmlund; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract: Guided by the research question ‘Why do some governments use child soldiers while others do not?, this article examines the relationship between conflict intensity and government use of child soldiers. Through a qualitative and comparative analysis between Chad and Somalia 2012-2022, the study specifically investigates how low education provision and the strategic need for military innovation impact this phenomenon. LÄS MER

  3. 3. "Här finns inga lyxfruar och ingen kverulans" : En narrativanalys av pressens berättelser om Svenska Lottakåren under beredskapstiden

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Jennifer Bergström; [2024]
    Nyckelord :Strategic narrative; Swedish Women’s Voluntary Defence Organization; Swedish preparedness period; the press; Strategiskt narrativ; Svenska Lottakåren; beredskapstiden; pressen;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis examines the narrative about the Swedish Women’s Volountary Defence Organization (Svenska Lottakåren) in Aftonbladet, Dagens Nyheter, Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning, and Svenska Dagbladet during the preparedness period (beredskapstiden) through a qualitative narrative analysis. Drawing from Lawrence Freedman’s theory of strategic narratives, the research sheds light on the newspaper’s role in shaping perceptions of Lottakåren and its efforts during the period. LÄS MER

  4. 4. How do firms acquire strategic human resources for facilitating innovation - A multiple-case study of MNCs which have headquarters in European context

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Zhixing Zhao; Alessia Mazzalai; [2023-07-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Nowadays, firms are required to adapt to new innovations trend which is driven by technology, products and business mode. Organizations are facing the challenge of both electrification and automation. As big players, multinational corporations (MNCs) are facing global competition in their business. LÄS MER

  5. 5. Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? : En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Agnes Asp; Johanna Müller; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; recruitment; division of responsibility; organizational structure; Employer branding; rekrytering; ansvarsfördelning; organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Författare: Agnes Asp & Johanna Müller Datum: 2023-05-23 Nivå: Kandidatuppsats, företagsekonomi & organisation, 15 HP Handledare: Annika Schilling Examinator: Mikael Lundgren  Titel: Ansvarsförvirringen - Vem bär ansvaret för arbetet med employer branding? - En kvalitativ studie som belyser organisationers ansvarsfördelning i arbetet med employer branding och att attrahera rätt kandidater. Syfte: Syftet med studien är att bidra med förståelse för hur ansvarsfördelningen görs i organisationer när det kommer till employer branding (EB) och vilken roll fördelningen har i de utmaningar som uppkommer kring att skapa en attraktion hos de rätta kandidaterna för att vilja bli anställda hos en organisation. LÄS MER