Sökning: "Travel Time Calculation"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Travel Time Calculation.

  1. 1. On the use of routing engines for dynamic travel time calculation within emergency vehicle transport simulation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Marcus Juninger; Nicholas Narvell; [2023]
    Nyckelord :Emergency Vehicle Simulation; Routing Engines; Travel Time Calculation; Dynamic Data Generation;

    Sammanfattning : Traditional methods for constructing simulation models can involve severalsteps that require manual pre-processing of large data sets. This process maybe time-consuming and prone to human errors, while also leading to modelsthat are inconvenient to customize for varying simulation scenarios. LÄS MER

  2. 2. Implementering av Skogliga Grunddata i hprGallring vid andragallring

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Felix Nilsson; Joakim Bengtsdahl; [2023]
    Nyckelord :gallring; uppföljning; laserskanning;

    Sammanfattning : Gallring är en av de skogsvårdsåtgärder som utförs i våra skogar för att bemöta de olika skogliga mål som skogsägarna har för sin skog. I Sveriges skogar så utförs gallringsåtgärder på ca 400 000 hektar årligen. LÄS MER

  3. 3. Koldioxidberäkningsverktyg som kan främja hållbara beteenden : Utveckling av ett användarvänligt verktyg för vägtransportens utsläpp

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emmy Lindberg; [2023]
    Nyckelord :carbon dioxide calculation; road transport; carbon literacy; sustainable behaviours; koldioxidberäkning; vägtransport; koldioxidlitteracitet; hållbara beteenden;

    Sammanfattning : Att minska koldioxidutsläppen är en av vår tids stora utmaningar. Transportsektorn bidrar till ökade växthusgaser, en tredjedel av Sveriges territoriella utsläpp kommer från inrikes transporter och vägtransport ansvarar för majoriteten av utsläppen. LÄS MER

  4. 4. Strategic passenger-oriented timetable design : Long-term timetable designs with minimised passenger inconvenience

    Master-uppsats, KTH/Transportplanering

    Författare :Yari de Graaf; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Timetable development and design is a complex process that is crucial for safe and efficient railway operations. The combination of steel wheels and steel rails makes it possible to create trains and to transport many vehicles, thus passengers and freight, at the same time, but it also results in longer braking distances. LÄS MER

  5. 5. A GIS-Based Method of Deriving Spatially Distributed Unit Hydrographs

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Ann-Sofi Lenander; [2021]
    Nyckelord :the unit hydrograph; GIS; ArcPy; design storm; SCS-CN method; spatial data; excess rainfall; enhetshydrografen; GIS; Arcpy; design regn; SCS-CN metoden; geodata; effektivt regn;

    Sammanfattning : Prior to using hydraulic and spatially distributed modelling softwares, the theory of the unit hydrograph was a commonly used tool for modelling of surface and runoff water. While distributed models often provide detailed results from extensive calculation durations, the unit hydrograph have been questioned for simplifying the physical characteristics of the watershed modelled. LÄS MER