Sökning: "Vad skrivs i åtgärdsprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Vad skrivs i åtgärdsprogram.

  1. 1. "Eleven har svårt att sitta stilla" : En dokumentanalys om åtgärder och behovsbeskrivningar i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Blunck; Petra Bubicic Piros; [2024]
    Nyckelord :Dokumentation; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; särskilt stöd; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Blunck, Jenny och Bubicic Piros, Petra (2024). ”Eleven har svårt att sitta stilla” En dokumentanalys om åtgärder och behovsbeskrivningar i åtgärdsprogram. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Åtgärdsprogram : ett redskap att nå målen i utbildningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Rose-Marie Stridsberg; [2021]
    Nyckelord :särskilt stöd; lärandemiljö; stödåtgärder; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Åtgärdsprogram består av två delar, där skolpersonal skriver ner elevens behov av det särskilda stödet samt åtgärder. Åtgärdsprogram används som ett stöd i genomförandet av den pedagogiska verksamheten för att eleverna ska nå målen inom utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Knuffar, assistenter och tilläggsbelopp. En studie av gymnasieskolors dokumentation kring extra anpassningar och särskilt stöd ur ett diskursanalytiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Johansson; [2018]
    Nyckelord :avreglering; diskursanalys; dokumentation; juridifiering; skolans styrning; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : AbstractÄnda sedan mitten av 1970-talet har begreppet åtgärdsprogram, för elever i behov av särskilt stöd, funnits med i styrdokumenten för den svenska skolan. Under årens lopp har dock premisserna för den statliga styrningen av skolan varierat. LÄS MER

  4. 4. En smal och krokig stig : en studie om behovsformulering i elevers åtgärdsprogram

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Sundqvist; Sofia Zäll Carlsson; [2017]
    Nyckelord :Behov; behovsformulering; identitet; kategoriskt perspektiv; styrdokument; svårigheter; åtgärdsprogram.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar vad som skrivs under rubriken behov i åtgärdsprogram och huruvida skolor följer Skolverkets riktlinjer från 2014, gällande hur behov i åtgärdsprogram bör formuleras. Studien baseras på 65 åtgärdsprogram från åk 4-6 som vi har begärt, och fått in, från 19 slumpmässigt utvalda skolor i hela Sverige. LÄS MER

  5. 5. Träna och förstå, brist och olikhet - synsätt på matematik och specialpedagogik i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Siw Åström Andersson; Jenny Barne Ljung; [2017]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; särskilt stöd i matematik; procedurkunskap; konceptuell kunskap; individnivå; gruppnivå; organisationsnivå; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : I svensk grundskola hade innevarande läsår 51400 elever ett åtgärdsprogram. Med tanke på mängden text som skolan producerar om en elev genom skolåren är det av vikt att reflektera över vad som skrivs. LÄS MER