Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Neural Asymmetry in the Perception of South Swedish Word Accents

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Fonetik

    Författare :Huayuan Cui; [2023]
    Nyckelord :speech perception; South Swedish; Swedish word accents; mismatch negativity; MMN; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : South Swedish, as a dialect of modern Swedish, has two tonal word accents, accent 1 and accent 2. Regarding these two word accents, there are three groups of hypotheses on which one is more lexically specified. LÄS MER

  2. 2. The role of word accents in semantic processing in South Swedish

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Fonetik

    Författare :Jinhee Kwon; [2023]
    Nyckelord :Word accents; spoken word recognition; prediction; ERP; N400; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Prosodic cues can aid speech processing by adding semantic information in lexical tones or functional information in intonational tones. Swedish word accents are considered to have stronger grammatical functions than semantic roles, although they are shaped by both lexical and intonational information structure. LÄS MER

  3. 3. Andraspråkstalares uppfattning av rikssvensk satsbetoning : En kvantitativ studie om hur rikssvenskans realisering av ord- och satsaccenter påverkar andraspråkstalares förmåga att bedöma satsbetoningens placering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isaac Roos; [2021]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; prosodi; perception; accenter; fokusering; satsbetoning;

    Sammanfattning : I denna kvantitativa perceptionsstudie undersöks hur andraspråkstalare med olika modersmål uppfattar rikssvensk satsbetoning. Hypotesen var att andraspråkstalare har svårare för att uppfatta satsbetoning än personer med svenska som förstaspråk, framförallt eftersom den kan vara svår att urskilja i ett särskilt sammanhang, såsom i meningar där ett ord med ordaccent 2 är placerat efter ett fokuserat ord. LÄS MER

  4. 4. Teachers’ Views on Teaching English Pronunciation : A Phenomenographic Study of Upper-secondary Teachers’ Views and Reported Practices

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Axel Tegnered; Jonas Rentner; [2021]
    Nyckelord :English pronunciation; pronunciation instruction; pronunciation teaching; teachers’ views on pronunciation; English as a foreign language; language instruction; language skills; intelligibility; comprehensibility; nativeness; pronunciation model;

    Sammanfattning : This study investigates Swedish upper-secondary teachers’ views and reported practices regarding pronunciation instruction in the English-as-a-foreign-language classroom. It adopts a mixed-method design, analysing qualitative data collected from a focus-group interview (N=4) and quantitative data collected from an online survey (N=54). LÄS MER

  5. 5. L2 word accent production in Swedish: An experimental study on adult learners of Swedish with non-tonal L1 background

    Master-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap; Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap

    Författare :Ana Ramírez Maraver; [2021]
    Nyckelord :Second Language Acquisition; perception; production; prosody; fundamental frequency; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Previous research has shown that intermediate-advanced L2 learners of Swedish with a non-tonal L1 can use word accents to predict the upcoming suffix as L1 Swedish speakers do. This was also the case of low-intermediate L2 learners who produced word accents after being instructed on the Swedish prosodic system. LÄS MER