Sökning: "prosodi"

Visar resultat 1 - 5 av 95 uppsatser innehållade ordet prosodi.

  1. 1. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  2. 2. Det hänger på betoningen : En undersökning om vuxna avancerade andraspråksinlärares uttal av partikelverb och verb med prepositionsfras

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lena Berlin; [2022]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; partikelverb; prepositionsfras; prosodi; uttal;

    Sammanfattning : Partikelverb är en typ av verb vars uttal, med obetonat verb och betonad partikel, är svårt att behärska för andraspråksinlärare. Detta inte minst i de fall där en motsvarande konstruktion finns som verb med efterföljande prepositionsfras, där prepositionen ska hållas obetonad. LÄS MER

  3. 3. Manliga vårdnadshavares användning av barnriktat tal i kommunikationen med sina små barn : En explorativ pilotstudie med material insamlat från videoinspelning och Language ENvironment Analysis (LENA)

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Sofie Karlström; Sofie Svensson; [2022]
    Nyckelord :male caregivers; child-directed speech CDS ; language development; children; video recording; Language ENvironment Analysis LENA ; Preventive Education Program for Parents PEPP ; manliga vårdnadshavare; barnriktat tal BRT ; språkutveckling; barn; videoinspelning; Language ENvironment Analysis LENA ; Preventive Education Program for Parents PEPP ;

    Sammanfattning : En stor del av den tidiga språkutvecklingen sker i samspel med vuxna, och kommunikationen mellan vårdnadshavare och deras små barn är därför särskilt betydelsefull. Vuxna anpassar ofta sitt sätt att tala till små barn genom att göra anpassningar i de språkliga parametrarna prosodi, segmentell fonologi, syntax, pragmatik och ordförråd. LÄS MER

  4. 4. Var är den RÖDA bollen? Var är den röda BOLLEN? : En kvantitativ perceptionsstudie om hur individer med svenska som andraspråk i Skåne och Stockholmsområdet uppfattar svensk satsbetoning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Williamsson; Emelie Andersson; [2022]
    Nyckelord :Prosodi; satsbetoning; accent; fokusering; svenska som andraspråk; dialekt; stockholmska; skånska; perception;

    Sammanfattning : I den här kvantitativa studien undersöktes andraspråkstalares uppfattning av svensk satsbetoning i dialekterna skånska respektive stockholmska. Studien syftade till att tillföra ökad kunskap om hur målspråkets prosodi uppfattas av andraspråkstalare, vilket kan ha didaktiska implikationer och är utvecklande för vår förståelse av andraspråksinlärning av prosodi. LÄS MER

  5. 5. Det låter inte som det stavas : SFI-lärares upplevelser av explicit uttalsundervisning inom kommunal vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :explicit uttalsundervisning; uttal; SFI; fonetik; fonologi; prosodi;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka explicit uttalsundervisning vid svenska för invandrare (SFI) under vårterminen 2022 ur ett lärarperspektiv. Detta görs med stöd av tre bärande forskningsfrågor som undersöker hur explicit uttalsundervisning förstås i förhållande till fonetik, fonologi och prosodi samt hur SFI-lärarna värderar sina egna förutsättningar att bedriva explicit uttalsundervisning. LÄS MER