Sökning: "explicit uttalsundervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden explicit uttalsundervisning.

  1. 1. Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Åbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :Elevupplevelser; Explicit återkoppling; Implicit återkoppling; Individuell korrigerande återkoppling; Uttalsundervisning; Uttalsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. LÄS MER

  2. 2. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  3. 3. Det låter inte som det stavas : SFI-lärares upplevelser av explicit uttalsundervisning inom kommunal vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :explicit uttalsundervisning; uttal; SFI; fonetik; fonologi; prosodi;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka explicit uttalsundervisning vid svenska för invandrare (SFI) under vårterminen 2022 ur ett lärarperspektiv. Detta görs med stöd av tre bärande forskningsfrågor som undersöker hur explicit uttalsundervisning förstås i förhållande till fonetik, fonologi och prosodi samt hur SFI-lärarna värderar sina egna förutsättningar att bedriva explicit uttalsundervisning. LÄS MER

  4. 4. The Importance of Pronunciation Instruction in the English as a Foreign Language Classroom

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Axel Tegnered; Jonas Rentner; [2020]
    Nyckelord :Pronunciation; explicit pronunciation instruction; teacher views pronunciation; learner views pronunciation; comprehensibility;

    Sammanfattning : The field of pronunciation instruction has long been a neglected area. In recent years, however, researchers have found a renewed interest in the subject. For example, research has been conducted to investigate the views on pronunciation instruction held by teachers and learners. LÄS MER

  5. 5. Fokus på uttal i franskundervisningen - en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Persson; [2020]
    Nyckelord :franska; moderna språk; läromedelsanalys; läromedel; uttal; uttalsundervisning; språkinlärning;

    Sammanfattning : När man lär sig ett främmande språk visar forskning att uttal är betydelsefullt både för att kommunikationen ska fungera och för bedömningen av den enskilde talaren. I muntlig kommunikation är det nödvändigt att tala och därmed också att uttala ord på det främmande språket på ett så tydligt sätt som möjligt, vilket betyder att uttal är något som bör övas på inom ramen för språkundervisning. LÄS MER