Sökning: "algebraisk förståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden algebraisk förståelse.

  1. 1. Undervisning om likhetstecknet för att gynna algebraisk förståelse : En kvalitativ studie om lärares perspektiv på undervisningen om likhetstecknet för att bidra till algebraisk förståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Lina Hägg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; relationell förståelse; algebraisk förståelse; algebra; lågstadiet;

    Sammanfattning : Enligt tidigare forskning är förståelsen av likhetstecknet ett kritiskt studieobjekt. Det finns två typer av förståelse av likhetstecknet där den relationella förståelsen i tidig ålder är av stor vikt för att senare utveckla ett algebraiskt tänkande. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers kollektiva algebraiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Anders Johansson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; Argument; Mathematical reasoning; Mathematics education; Algebra; Argument; Matematiskt resonemang; Matematikundervisning;

    Sammanfattning : Algebra är ett grundläggande nyckelområde inom matematiken och tillsammans med matematisk resonemangsförmåga essentiellt inom skolan för elevers utveckling av matematisk färdighet. Studien analyserar gymnasieelevers kollektiva algebraiska resonemang vid algebraisk uppgiftslösning med avseende på resonemangsargumentens förankring i matematiska egenskaper, samt det algebraiska tänkande som indikeras av dessa. LÄS MER

  3. 3. Algebra=visuell programmering? : En systematisk litteraturstudie över ”Big Ideas” i algebra och visuell programmering åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strand Carl-Mikael; [2022]
    Nyckelord :Systematisk litteraturstudie; Big Ideas; early algebra; visuell programmering; variabler;

    Sammanfattning : Programmering infördes 2018 i Lgr 11 under Algebra i det centrala innehållet för matematik. Sverige är unikt med denna konstruktion och det har medfört svårigheter för matematiklärare då det dels är otydligt vad undervisningen ska innehålla och dels, vad programmering har med algebra att göra. LÄS MER

  4. 4. 6=_  ”Va?! Det är bara två tal” : En litteraturstudie om elevers förståelse av och undervisning om likhetstecknet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Nordqvist; Emma Persson; [2022]
    Nyckelord :likhetstecken; matematik; statisk; dynamisk; algebra;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien handlar om likhetstecknet som är en viktig grund i algebran. Studien är relevant eftersom internationella undersökningar som TIMSS och PISA visar att svenska elevers algebraresultat är lågt och behöver förbättras. LÄS MER

  5. 5. From Relations to Simplicial Complexes: A Toolkit for the Topological Analysis of Networks

    Master-uppsats, KTH/Matematik (Avd.)

    Författare :Johan Lord; [2021]
    Nyckelord :applied algebraic topology; complex networks; topological data analysis; brain network analysis;

    Sammanfattning : We present a rigorous yet accessible introduction to structures on finite sets foundational for a formal study of complex networks. This includes a thorough treatment of binary relations, distance spaces, their properties and similarities. LÄS MER