Sökning: "arbetsplats kollegor lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden arbetsplats kollegor lärare.

  1. 1. Vocal Requirements on the Swedish Labour Market : A cross-sectional descriptive survey study

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Urté Murauskaité; [2024]
    Nyckelord :vocal requirements; vocal demands; vocally demanding occupations; speaking time; work tasks; Standard for Swedish occupational classification; röstkrav; röstkrävande yrken; talartid; arbetsuppgifter; Standard för svensk yrkesklassificering;

    Sammanfattning : Det uppskattas att ungefär en tredjedel av arbetsmarknaden består av röstkrävande yrken, det vill säga yrken där rösten är ett viktigt och nödvändigt redskap för att utföra sitt arbete. Tidigare forskning har identifierat lärare, sångare och präster som yrken med röstkrävande arbetsuppgifter. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieskolan som en salutogen arbetsplats : En kvalitativ studie om gymnasielärares uppfattning om vad som gör en arbetsplats hälsosam.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Anna Englastad; [2024]
    Nyckelord :KASAM; salutogen arbetsplats; gymnasielärare; meningsfullhet; begriplighet; hanterbarhet;

    Sammanfattning : Gymnasielärare har ett stressigt och komplext jobb, för att få lärare att stanna kvar i yrket behöver forskning bedrivas kring vad som är salutogent med arbetet. Studier har tidigare utförts kring hur teorin om en känsla av sammanhang (KASAM) kan användas för att arbeta salutogent. LÄS MER

  3. 3. Lärares arbetsintroduktion –hur fungerar den egentligen? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser och erfarenheter av introduktionsprocessen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Gezelius; [2023]
    Nyckelord :introduktion; lärare; praxisgemenskap; socialisationstaktiker; nyanställda;

    Sammanfattning : Introduktion är avgörande för att nyanställda lärare ska socialiseras in i arbetet under den första tiden på en ny arbetsplats. Tidigare internationella studier menar att det behöver finnas struktur i lärares introduktion samtidigt som det är viktigt att få stöttning i det dagliga arbetet för att uppnå en framgångsrik introduktionsprocess. LÄS MER

  4. 4. ’’Vi behöver alltid vara lite bättre för att visa att vi kan’’ : En kvalitativ studie om kvinnliga högstadielärares upplevelser av sin arbetsplats.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Åkerström; Victoria Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga lärare; Kvalitativ metod; Genuskodade förväntningar; Krav; kontroll- och stöd; Skolan som arbetsplats;

    Sammanfattning : Lärare är hårt belastade på arbetet och den vanligaste orsaken till långvarig sjukdom bland lärare är psykiska sjukdomar som reaktion på svår stress. Kvinnliga lärare upplever mer stress än sina manliga kollegor. LÄS MER

  5. 5. Lärares psykiska hälsa : psykisk påfrestning i lärares arbetsliv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Casper Wåreus; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning I dagens skola utsätts majoriteten av lärare för psykiska påfrestningar och det kan tyckas vara ohanterligt eller att tiden inte räcker till för primära arbetsuppgifter, själva lärandet. De psykiska påfrestningarna kan ta många olika former och skepnader, men vad är det egentligen som orsakar denna turbulens, stress och oro bland lärare? Detta ska undersökas i studien med följande frågeställningar; syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på sin arbetsmiljö och hur påfrestningar påverkar lärarna och vad det är de utsätts för, hur de hanterar psykiska påfrestningar samt om påfrestningarna har någon negativ eller positiv effekt på lärares välmående? Metod För att undersöka lärares psykiska hälsa och arbetsmiljö valdes en kvalitativ studie där syftet var att förstå och söka djupare kunskap. LÄS MER