Sökning: "Genuskodade förväntningar"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Genuskodade förväntningar.

  1. 1. ’’Vi behöver alltid vara lite bättre för att visa att vi kan’’ : En kvalitativ studie om kvinnliga högstadielärares upplevelser av sin arbetsplats.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elin Åkerström; Victoria Augustsson; [2023]
    Nyckelord :Kvinnliga lärare; Kvalitativ metod; Genuskodade förväntningar; Krav; kontroll- och stöd; Skolan som arbetsplats;

    Sammanfattning : Lärare är hårt belastade på arbetet och den vanligaste orsaken till långvarig sjukdom bland lärare är psykiska sjukdomar som reaktion på svår stress. Kvinnliga lärare upplever mer stress än sina manliga kollegor. LÄS MER

  2. 2. En studie om pedagogers genuskodade förväntningar på pojkars och flickors relation till fysisk aktivitet på fritids

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gustav Kask; Albin Carlsson; [2017]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; fritidshem; kön; genus;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet har varit och är ett förekommande diskussionsämne i skolans värld. Uppsatsen behandlar fysisk aktivitet på fritidshem ur ett genusperspektiv. Vi har undersökt hur pedagoger på fyra olika fritidshem beskriver pojkars och flickors förhållningssätt till fysisk aktivitet. LÄS MER

  3. 3. Lika förutsättningar för lärande : En studie om trumundervisning på musik- och kulturskola ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Johan Ahl; [2016]
    Nyckelord :drum kit teaching; gender perspective; learning; interview; observation; trumundervisning; genusperspektiv; lärande; intervju; observation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett genusperspektiv studera hur trumlektioner genomförs i musik- och kulturskola. Forskningsfrågor är: Vilka förutsättningar för lärande ges killar respektive tjejer i trumundervisning? Hur arbetar trumlärare med det sociala samspelet, val av undervisningsmaterial, kravställningar och förväntningar på sina elever, sett utifrån ett genusperspektiv? För att undersöka detta har tre kvalitativa intervjuer och sex deltagande videoobservationer genomförts. LÄS MER

  4. 4. ”Män ska tjäna pengar och släcka bränder” Förskollärares syn på män-och frånvaron av män- i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tove Ljungberg; Mona Shideda; [2016]
    Nyckelord :Föreställningar; Förväntningar; Genus; Kvinnodominerat; Manlighet; Maskulinitet; Män i förskolan;

    Sammanfattning : Män är minoritet i förskolan och detta påtalas inte sällan i media, att män behövs i förskolan samt varför de väljer bort förskolläraryrket diskuteras även ofta i media. Mot denna bakgrund är syftet med denna uppsats tudelat. LÄS MER