Sökning: "att upptäcka läs - och skrivsvårigheter tidigt"

Visar resultat 21 - 22 av 22 uppsatser innehållade orden att upptäcka läs - och skrivsvårigheter tidigt.

  1. 21. Läs- och skrivsvårigheter : Hur arbetar lärare?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Emma Malmkvist; Sofie Lindqvist; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter. Läs- och skrivutveckling. Åtgärder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur lärare arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter i praktiken. När och hur kunde lärarna se om en elev har läs- och skrivsvårigheter. För att ta reda på detta användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 22. Hjälp i tid : En fallstudie av pedagogers tidiga insatser i åk 1 för att förebygga läs- och skrivsvårigheter

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Sharon Nordling; Teresia Norrthon Bergman; [2007]
    Nyckelord :tidiga insatser; förebyggande arbete; läs- och skrivsvårigheter; identifiering; ”jag-kan-känsla”; samverkan mellan skola och föräldrar;

    Sammanfattning : Syftet med fallstudien var att studera hur lärare, speciallärare och specialpedagog beskriver sitt förebyggande och stödjande arbete med att tidigt upptäcka och åtgärda läs- och skrivsvårigheter i åk 1. Vi har genom kvalitativa intervjuer med två lärare, en speciallärare och en specialpedagog fått en ingående bild av hur detta arbete ser ut på två olika stockholmsskolor. LÄS MER