Sökning: "att upptäcka läs - och skrivsvårigheter tidigt"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden att upptäcka läs - och skrivsvårigheter tidigt.

  1. 11. Digitala spel och dyslexi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Alexandra Asklund Andersson; [2015]
    Nyckelord :Dyslexi; Digitala spel; barn; speldesign;

    Sammanfattning : Dagens samhälle lägger stor vikt på individens förmåga att ta till sig information i form av text men då mellan 5-8% av Sveriges befolkning beräknas lida av läs och skrivsvårigheter blir detta snabbt ett stort problem. Det faktum att dyslexi är ett dolt funktionshinder som kan ta tid att upptäcka hjälper inte de drabbade utan kan istället leda till sviktande självförtroende och låg studiemotivation. LÄS MER

  2. 12. Jo! Jag är begåvad!

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sahar Alamiri; [2014]
    Nyckelord :Dyslexi; läs- och skrivsvårighet; språk försening; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskningen har visat att dyslexi är en sjukdom som tyder på specifika läs- och skrivsvårigheter, som kan upptäckas redan i tidig ålder och måste bearbetas med olika arbetsmetoder. I studien förklarar jag vad dyslexi är och tar bland annat upp olika metoder och arbetssätt som pedagoger kan använda för att förebygga läs- och skrivsvårigheter hos elever. LÄS MER

  3. 13. Läs- och skrivproblematik i skolan - upptäckt och tidiga insatser

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Norén; [2014]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivutveckling; pedagogers erfarenhet; specialpedagogiskt stöd; språkutveckling; tidiga läs- och skrivinsatser; tidig upptäckt av läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : ProblemområdeAtt kunna läsa och förstå vad man läser är viktigt för att man som elev ska nå framgång i skolans alla ämnen. Det är också färdigheter som är nödvändiga för att delta i samhälles demokratiska processer. LÄS MER

  4. 14. Läs - och skrivsvårigheter : Hur lärare och speciallärare kan förebygga, åtgärda och underlätta för elever med läs-och skrivsvårigheter i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Klintin; Frida Karlsson; [2014]
    Nyckelord :förebygga; inkludering; läs – och skrivsvårigheter; speciallärare; underlätta;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om elevers läs-och skrivsvårigheter i dagens skola och hur skolan och läraren/specialläraren kan förebygga, åtgärda och underlätta för eleverna. Vi intervjuade tre lärare och tre speciallärare i olika åldrar, både män och kvinnor. LÄS MER

  5. 15. Förebyggande och stödjande arbete som främjar barn i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie i skolår F - 3

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Pernefalk; [2011]
    Nyckelord :läsinlärning; läs – och skrivsvårigheter; särskilt stöd; Freinetpedagogik;

    Sammanfattning : Mitt arbete handlar om hur lärare beskriver att de arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen samt hur de upptäcker och arbetar stödjande med elever i läs- och skrivsvårigheter. Vidare har jag undersökt i vilken utsträckning lärarna anser att riktad specialundervisning kan hjälpa elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER