Sökning: "att upptäcka läs - och skrivsvårigheter tidigt"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden att upptäcka läs - och skrivsvårigheter tidigt.
16. Läs- och skrivsvaga elever : Samarbete mellan lärare för att hjälpa eleverna i och utanför klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med uppsatsen var att få reda på hur lärare och speciallärare samarbetar för att hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs 4, i och utanför klassrummet. I klassrummet med läraren och utanför klassrummet med specialläraren. Vilka hjälpmedel som fanns tillgängliga och vilka metoder de använde. LÄS MER
17. Dyslexi i förskolan : Kan pedagoger upptäcka tendenser till dyslexi och arbeta förebyggande redan i förskolan?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund:I bakgrunden förklarar vi vad dyslexi är, vilka tendenser som kan leda till dyslexi hos barn, hur pedagoger redan tidigt kan sätta in resurser och vilka arbetsmetoder kan användas ur ett forskningsperspektiv. I slutet av bakgrunden beskriver vi vår teoretiska utgångspunkt utifrån Vygotskijs teorier kring lärande. LÄS MER
18. Att upptäcka dyslexi - en intervjustudie kring varningssignaler, utredningsprocess samt pedagogiska konsekvenser
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning:Då vi alla tre är intresserade av läs- och skrivutveckling var begreppet dyslexi något som fångade vårt intressetidigt. Detta arbete koncentrerar sig främst på hur man som pedagog kan upptäcka dyslexi samt hur man kan gåvidare för att ge eleven rätt stöd och hjälp. LÄS MER
19. Lus genom finkammen : Lärares möjligheter och hinder att upptäcka elever i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tillförlitliga och likvärdiga lärares bedömningar är enligt läsutvecklingsschemat LUS. Detta görs genom att jämföra elevers resultat på normerade lästest som mäter olika dimensioner i läsningen med lärarnas bedömningar enligt LUS. LÄS MER
20. Ett samarbete för en knäckt kod? : En komparativ fallstudie om rollfördelning mellan hem och skola vid läs- och skrivsvårigheter.
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Vi har studerat ett material som syftar till ett tidigt samarbete mellan hem och skola för att upptäcka barn med läs- och skrivsvårigheter. Studien har genomförts som en komparativ fallstudie, där två vitt skilda kommuner utgjort grunden. LÄS MER