Sökning: "språk försening"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden språk försening.

  1. 1. Are you okey? : En essä om simultan flerspråkighet ur elevens och lärarens perspektiv på fritidshem och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Grimm; [2017]
    Nyckelord :simultaneous multilingualism; simultaneous bilingualism; multilingualism; recreation center; language philosophy; bilingual; monolingual standard; linguistic research; school; Ludwig Wittgenstein; Simultan flerspråkighet; simultan tvåspråkighet; flerspråkighet; fritidshem; tvåspråkighet; språkfilosofi; enspråkig norm; skola; språkforskning; Ludwig Wittgenstein;

    Sammanfattning : Ämnet för denna vetenskapliga essän är simultan flerspråkighet, det vill säga individer som växer upp med två eller fler modersmål från födseln. Essän har sin utgångspunkt i en berättelse. Berättelsen gestaltar en svår situation från mitt arbete som fritidshemslärare där ett pedagogiskt dilemma uppstår. LÄS MER

  2. 2. Jo! Jag är begåvad!

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sahar Alamiri; [2014]
    Nyckelord :Dyslexi; läs- och skrivsvårighet; språk försening; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskningen har visat att dyslexi är en sjukdom som tyder på specifika läs- och skrivsvårigheter, som kan upptäckas redan i tidig ålder och måste bearbetas med olika arbetsmetoder. I studien förklarar jag vad dyslexi är och tar bland annat upp olika metoder och arbetssätt som pedagoger kan använda för att förebygga läs- och skrivsvårigheter hos elever. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om sambandet mellan fonologisk språkförsening och läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Dalling; [2007]
    Nyckelord :fonologisk försening; kompetenser; läs- och skrivinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Anette Dalling. (2007). Uppfattningar om sambandet mellan fonologisk försening och läs- och skrivsvårigheter (Perceptions of the link between phonological speech delay and reading and writing difficulties). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 4. Finns det ett samband mellan kommunikationsförmåga hos barn vid 18 månaders ålder och deras språkförmåga vid 30 månaders ålder?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Helen Ahnlund; Jenny Berg; Jessika Forsberg; Emma Gotthardsson; [1999]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Inom barnhälsovården i Landskrona-Lund-Orup görs en språklig screeningundersökning i samband med 2,5-årskontrollen. Det finns intresse av att ännu tidigare hitta de barn som löper risk för allvarliga språk- och kommunikationssvårigheter. LÄS MER