Sökning: "bro påverkan"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden bro påverkan.

  1. 16. Modelleringsaspekter av skalbroar i 3D FEM med fokus på dynamik och höghastighetståg

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Sedin Mattias; Schmied Christofer; [2018]
    Nyckelord :Dynamik; höghastighetståg; modelleringsantaganden; plattbro; lådbalkbro; constraint; tie; coupling; egenfrekvens;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet har olika modelleringsantagandens påverkan på plattbroars och lådbalkbroars dynamiska egenskaper vid modellering av 3D-skalmodeller i FEM studerats. Delar av en bro som kan tänkas behöva någon typ av koppling har analyserats, liksom de kopplingar som är passande för sammanlänkningen av dessa delar. LÄS MER

  2. 17. Dynamic Soil-Structure Interaction of a Portal Frame Railway Bridge - Numerical Analysis on a Case Study Bridge

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Rita Ikzer; [2018]
    Nyckelord :Dynamic Analysis; Soil-Structure Interaction; Damping; Railway Bridge; Portal Frame Bridge; Full FE-Modeling; Simplified Modeling; Dynamisk analys; Jord-struktur interaktion; Dämpning; Järnvägsbro; Plattrambro; Detaljerad FE-modellering; Förenklad modellering;

    Sammanfattning : In the field of structural dynamics, a broader knowledge about relevant phenomena that affect the dynamic behavior of railway bridges is vital for structural engineers and design code administrators. The knowledge might benefit in an increased understanding of e.g. the resonance phenomena, and in improvements of the existing design codes. LÄS MER

  3. 18. Införande av BK4 : Bärighetsberäkning av balkbro med lång spännvidd

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Alexander Solevind; Linn Solevind; [2017]
    Nyckelord :Beam bridge; BK4; Bridge classification; Capacity calculation; Capacity calculation; Balkbro; BK4; Broklassning; Bärighetsberäkning; Bärighetsberäkningsmall;

    Sammanfattning : Regeringen har på förslag att införa en ny bärighetsklass för det svenska vägnätet. Den föreslagna bärighetsklassen får beteckningen BK4 och innebär att maximal bruttovikt för lastbilar ökas från nuvarande 64 ton till 74 ton. LÄS MER

  4. 19. Dynamics of staircases : A case study to improve finite element modeling

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Lisa Andersson; [2017]
    Nyckelord :staircase; dynamics; natural frequency; vibration analysis; human introduced loads; FE-modeling; trappa; dynamik; egenfrekvens; vibrationsanalys; dynamiska laster; FE-modellering;

    Sammanfattning : Vibrations in staircases have during the last decades become an important issue in design. The main reasons are current architectural trends aiming for innovative, slender and high staircases, together with developments in material properties and building technique, making these aims possible. LÄS MER

  5. 20. Potentialstudie – Installation av solceller på AB SL:s takytor

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Sofia Ulin; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study investigates Trafikförvaltningen’s potential to install photovoltaic cells on rooftops within AB SL’s property portfolio. AB SL is part of Trafikförvaltningen, which is the public transport administration in Stockholm County, with the responsibility to develop and administer the public transport in Stockholm County. LÄS MER