Sökning: "c- kvalitativa intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 515 uppsatser innehållade orden c- kvalitativa intervjuer.

  1. 1. ”Vem jag än är, så ska jag få vara en del av det som är” : - En kvalitativ studie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Judy Janice Anyango; Alexandra Salmi Johansson; [2023]
    Nyckelord :inkludering; barn i behov av särskilt stöd; det kompensatoriska perspektivet; det kritiska perspektivet; dilemmaperspektivet; tematisk analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i förskolan samt vilka dilemman/utmaningar som förskollärare möter. Vi jämför förskollärares arbete med att inkludera barn i behov av särskilt stöd utifrån tre kommuners förskoleverksamheter i syfte att se huruvida det påvisas några skillnader och/eller likheter utifrån studiens frågeställningar. LÄS MER

  2. 2. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Enabling small-scale production of biochar in carbon markets : A multi-actor governance approach

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Linnea Sörman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Climate change is increasing the temperature rise, which damages nature and people. Increasing and using carbon dioxide removal (CDR) techniques are crucial to limit global warming to staying under 2 °C and fulfilling the Paris Agreement. There are several different CDR techniques, and biochar is one. LÄS MER

  4. 4. Är spårvagn att föredra? : En kvalitativ studie om spårbonusens uttryck och effekter i Lund

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Carl Björkman; [2023]
    Nyckelord :spårbonus; kollektivtrafik; spårvagn; buss; preferens;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats i samhällsgeografi med inriktning planering undersöker spårbonusens verkan och bakomliggande orsaker i Lund i den sydsvenska regionen Skåne. Uppsatsen bygger på kvalitativa empiriska studier utförda genom dels insamling av svar från en webbenkät som har länkats till respondenter i Lund, dels genom intervjuer genomförda med videosamtal. LÄS MER

  5. 5. De didaktiska premisserna för religionsläraren : En undersökning med stöd av Aktör-nätverksteori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Malin Linander; [2023]
    Nyckelord :Aktör; mänsklig aktör; icke-mänsklig aktör; nätverk;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ofrånkomligen lik c-uppsatsen som författaren skrev tillsammans med en medförfattare hösten 2022. Materialet till tidigare forskning och metod är begränsat där av kan det förekomma en vis likhet. LÄS MER