Sökning: "c- skrivning"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden c- skrivning.

  1. 6. Manhattan New School - en förebild för läs- och skrivutveckling?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marita Rinman; Annette Wingård Söderlund; Robin Pettersson; [2009]
    Nyckelord :Manhattan New School; Whole language; helspråkspe;

    Sammanfattning : Metod och material: För att kunna nå vårt syfte genomfördes ett besök under fyra dagar på Manhattan New School (MNS) i New York, USA. Vår undersökningsmetod är en fallstudie där kvalitativa datainsamlingar gjordes i form av klassrumsobservationer från kindergarten till år 5 och intervjuer av skolans personal. LÄS MER

  2. 7. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Johannesson; Silvana Nyqvist; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER

  3. 8. Språk och kommunikation. En observationsstudie av nio förskolebarn.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Gorzelak; Natallia Rezai; [2007]
    Nyckelord :Språk och kommunikation; förskola; videoobservatio;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva vad barn språkligt kan uttrycka och hur de kommunicerar i en småbarnsavdelning.Dessutom ville vi ta reda på vilket intresse har de för skriftspråk och hur de visar det. LÄS MER

  4. 9. Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Martin Bergman; [2007]
    Nyckelord :Textanalys; Björklund; Granath; Leijonborg; idéer; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förhållningssätt och idéer i centrala frågor som har betydelse för synenpå skolan, i Lars Leijonborg och Jan Björklund respektive Gunilla Granath böcker Skolstart. Dags för en nyskolpolitik respektive Gäst hos overkligheten. LÄS MER

  5. 10. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Aldenborg; Anna Lövgren; [2007]
    Nyckelord :Språkstimulerande fysisk inomhusmiljö; språkstimul;

    Sammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vihar utgått från nedanstående frågeställningar:Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns läs- och skrivutveckling?Hur använder pedagogerna i förskolan sig av artefakter för att stimulera barns läs- och skrivutveckling?Metod och material: I vår undersökning använde vi oss av kvalitativa metoder, två löpande observationersamt två intervjuer. LÄS MER