Sökning: "c- skrivning"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden c- skrivning.
6. Manhattan New School - en förebild för läs- och skrivutveckling?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Metod och material: För att kunna nå vårt syfte genomfördes ett besök under fyra dagar på Manhattan New School (MNS) i New York, USA. Vår undersökningsmetod är en fallstudie där kvalitativa datainsamlingar gjordes i form av klassrumsobservationer från kindergarten till år 5 och intervjuer av skolans personal. LÄS MER
7. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER
8. Språk och kommunikation. En observationsstudie av nio förskolebarn.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att beskriva vad barn språkligt kan uttrycka och hur de kommunicerar i en småbarnsavdelning.Dessutom ville vi ta reda på vilket intresse har de för skriftspråk och hur de visar det. LÄS MER
9. Leijonborg och Björklund -vs- Granath - Skola, kunskap, elev och lärare i Skolstart. Dags för en ny skolpolitik och Gäst hos overkligheten. En 48-årig sjundeklassares dagbok
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att kartlägga förhållningssätt och idéer i centrala frågor som har betydelse för synenpå skolan, i Lars Leijonborg och Jan Björklund respektive Gunilla Granath böcker Skolstart. Dags för en nyskolpolitik respektive Gäst hos overkligheten. LÄS MER
10. Barns läs- och skrivutveckling i förskolan - En studie om hur den fysiska inomhusmiljön och pedagogernas användande av artefakter stimulerar barns läs- och skrivutveckling
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte: Vårt syfte med denna uppsats har varit att undersöka barns tidiga läs- och skrivutveckling i förskolan. Vihar utgått från nedanstående frågeställningar:Hur stimulerar den fysiska inomhusmiljön i förskolan barns läs- och skrivutveckling?Hur använder pedagogerna i förskolan sig av artefakter för att stimulera barns läs- och skrivutveckling?Metod och material: I vår undersökning använde vi oss av kvalitativa metoder, två löpande observationersamt två intervjuer. LÄS MER