Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ordinlärning och inlärningsstrategier i några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel för SFI kurs C

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Therese Mouchard; [2017-09-22]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; SFI; läromedel; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Undersökningen i denna uppsats behandlar ordinlärning och strategier för detta inom några undervisningsgrupper på SFI kurs C och i några läromedel inom SFI för kurs C. Då ett rikt ordförråd är av stor vikt för en andraspråksinlärare så ställer jag mig därför här frågan om hur ordinlärning kan gå till i undervisningen för SFI kurs C och huruvida läromedlen för SFI kurs C tar upp detta i läroböcker. LÄS MER

  2. 2. Beteende som avelsutvärdering på hund

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Breeding and Genetics

    Författare :Evelina Kess; [2017]
    Nyckelord :Hund; beteende; funktion; avel; genetik; mentalitet; arvbarhet; avelutvärdering; avelsprogram;

    Sammanfattning : Det här är en litteraturstudie som syftar till att sammanfatta befintliga studier om huruvida det är möjligt att testa för och få fram en arvbarhet för olika beteendebete-ende egenskaper. Den vanligaste orsaken till omplacering av hund är oönskade bete-ende, att ändra på det bör vara av stor betydelse i hunduppfödning. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivutveckling hos barn i tidiga år: Jämförande studie mellan Sverige och Iran

    C-uppsats,

    Författare :Niloufar Esmaeili; Mansoureh Naderi; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; barns läs- och skrivutvec;

    Sammanfattning : Syfte: vårt syfte är att undersöka hur pedagoger i Sverige och Iran jobbar med läsning ochskrivning med barn i tidiga år, vilka teorier och metoder används av lärarna i arbetet och hurdessa påverkar barnets läs- och skrivutveckling och även barn med läs- och skrivsvårigheter.Huvudfrågor: våra frågeställningar i samband med syftet är:– Hur ser undervisningen för läs och skrivning ut i svenska skolor i jämförelse med iranska skolor?– Hur arbetar lärarna i Sverige/Iran med att förebygga och skapa bättre förutsättningar för barn som har läs- och skrivsvårigheter?Metod och material: våra undersökningar består av 8 intervjuer och 5 observationer, 3intervjuer ochobservationer i Iran och 5 intervjuer och 3 observationer i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter: En studie om vad det innebär, vad som påverkar och hur man kan arbeta med det

    C-uppsats,

    Författare :Elisabeth Johansson; Anette Ramselid; [2011]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling. Läs- och skrivsvårighete;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet är att göra en studie där vi undersöker hur pedagogerna arbetar med de elever som i åkintenått målen, vad det gäller läsning och skrivning. Vi kommer att studera vilka svårigheter och vilkamöjligheter som föreligger för att arbeta vidare med dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass

    C-uppsats,

    Författare :Karin Haraldsson; Ibtisam Kakhi; [2010]
    Nyckelord :arbetssätt; läs- och skrivinlärning; förskoleklass;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder iläs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar:Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning?Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att fåsvar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. LÄS MER