Sökning: "conversational design"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden conversational design.

  1. 16. Second language teachers’ and students’ attitudes toward World Englishes : Factors of comprehensibility and accent perception and acceptance

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Cendela Baptiste; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate L2 Swedish teachers’ and students’ attitudes towards WE accents. The results suggest that Swedish language teachers have a positive attitude towards diverse English accents despite showing favoritism towards privileged varieties such as AmE and BrE. LÄS MER

  2. 17. Kvalitetskriterier för design och utvärdering av chatbotar : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Informationssystem

    Författare :Johannes Olsson; Viktor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Conversational Agent; Chatbot; User Experience; Quality; Design; Konversationsagent; Chatbot; Användarupplevelser; Kvalitet; Design;

    Sammanfattning : Chatbotar ses allt oftare i olika sammanhang och blir i takt med teknologins utveckling mer avancerade. Innovationer inom områden som artificiell intelligens (AI) och natural language processing (NLP) har bidragit till att chatbotar kan uppfatta och svara på komplexa frågeställningar samt utföra en mängd olika tjänster. LÄS MER

  3. 18. Developing and evaluating a style guide for chatbots deployed in a technical setting

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Agnes Petäjävaara; [2022]
    Nyckelord :Chatbot; Communication style; Design style guide; Conversational Interface; Internal support systems; CUI;

    Sammanfattning : This study evaluates the perceived credibility of a technical chatbot based on its communication style - the way it interacts with its users embodied through text and emojis. A chatbot’s initial communication style was compared to a humble version. LÄS MER

  4. 19. A provocation around the ethics in human-conversational agent relationships : A contribution to an ethically responsible future between humans and conversational agents

    Master-uppsats, Umeå universitet/Designhögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Lea Bachmann; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The usage of conversational agents in domestic spaces is increasing every year and with this ethical issues that we have not anticipated will arise, both because these relationships are human-like and not human-like.This thesis shows that ethically responsible relations- hips between humans and conversational agents in private contexts and domestic environments are much more than conversational design. LÄS MER

  5. 20. Nu är det din tur att tala - Designförslag för smidigare turtagning i digitala konferensverktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Erika Börjesson; Sofia Heikkilä Svensson; [2021]
    Nyckelord :Digital conference tools; turn-taking; turn allocation; gaze; multi-party conversations; overlap; Digitala konferensverktyg; turtagning; turfördelning; ögonkontakt; flerpartssamtal; överlappning;

    Sammanfattning : Användningen av digitala konferensverktyg (DKV) har ökat under pandemin Covid-19 ochanvändare har rapporterat att de upplever kommunikationen mer ansträngande än öga-mot-öga. En utmaning i DKV är att det inte går att rikta uppmärksamhet mot specifika samtalsdeltagare för att det inte går att skapa ögonkontakt vilket försvårar turtagning eftersom det är på så vis turen fördelas mellan samtalsdeltagare. LÄS MER