Sökning: "engine – out heavy duty vehicle conditions"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden engine – out heavy duty vehicle conditions.

  1. 1. Characterization of NOx sensor performance under oscillating pressure conditions

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Álvaro López Méndez; [2023]
    Nyckelord :NOx sensors; engine – out heavy duty vehicle conditions; oscillating pressure; test rig testing; NOx-sensorer; motor – ut tunga fordonsförhållanden; oscillerande tryck; testriggtestning;

    Sammanfattning : The NOx sensor is essential in the modern after-treatment system. Due to the introduction of regulations from the US, it is necessary to investigate how these sensors operate in conditions of pulsating pressures generated engine - out, after the turbocharger. LÄS MER

  2. 2. Investigation of the transient nature of rolling resistance on an operating Heavy Duty Vehicle

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för fysik

    Författare :Petter Lundberg; [2014]
    Nyckelord :Rolling resistance; Air drag; Heavy Duty Vehicles; Vehicle dynamics; Complete vehicle test; Coastdown; Effective radius; ACEA; Pneumatic tires; Driving resistances; Energy efficiency; Rullmotstånd; Luftmotstånd; Tunga fordon; Fordonsdynamik; Helfordonstest; Utrullningstest; Effektiv radie; ACEA; Pneumatiska däck; Körmotstånd; Energieffektivitet.;

    Sammanfattning : An operating vehicle requires energy to oppose the subjected driving resistances. This energy is supplied via the fuel combustion in the engine. LÄS MER

  3. 3.  Transient Engine Model for Pressure, Temperature and Flow

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Sofie Jarelius; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Med de ständigt ökande kraven på både billigare och mer effektiva lösningar för att kunna utveckla ett brett spektra av tunga fordon krävs ett kraftfullt simuleringsverktyg för att kunna utföra både testning och analys på ett snabbt och effektivt sätt. Ingenjörer på Scania har under många år arbetat med att utveckla ett simuleringsverktyg som gör det möjligt att simulera hur samtliga delaktiga fordonskomponenter samverkar då kompletta fordonskoncept körs i olika förhållanden. LÄS MER

  4. 4. Metoder för mätning och simulering av bränsle förbrukning och emissioner från tunga fordon

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Markus Hallsten; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vägverket och Energimyndigheten har ombett AVL MTC att undersöka metoder för att mäta och simulera bränsleförbrukning och utsläpp för tunga fordon uttryckt i gram per kilometer (avstånds specifikt) AVL MTC publicerade år 2000 en rapport som visade en mycket god korrelation mellan statiska motor körcykler körda på motordynamometer och som sedan simuleras på en chassidynamometer för tunga fordon [15]. Rapporten visade även att korrelationen mellan en transientakörcykler som körts både på motordynamometer och sedan simuleras på en chassidynamometer inte var lika god. LÄS MER