Sökning: "föräldrar barn funktionsnedsättningar"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden föräldrar barn funktionsnedsättningar.

  1. 6. Studie- och yrkesvägledares arbetes arbete med barn och unga inom särskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Caroline Veizaga; [2022]
    Nyckelord :Upper Secondary special school; Primary alt. Compulsory special school; Study and career counselor; Inclusion; Social justice; Empowerment; Gymnasiesärskolan; Grundsärskolan; Studie- och yrkesvägledare; Inkludering; Social rättvisa;

    Sammanfattning : Målet med denna studie är att lära mer om studie- och yrkesvägledares arbete i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan. Frågorna som ställs handlar om deras arbete med eleverna och deras föräldrar, eller andra vårdnadshavare, samt andra relaterade ämnen. LÄS MER

  2. 7. Strategier & metoder i mötet med barn med neuropsykiatriska diagnoser : En empirisk studie

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Yuly Naranjo Öberg; [2022]
    Nyckelord :NPF; bemötandestrategier; omvårdnadsmetoder; kommunikationsverktyg.;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Barn med neuropsykiatriska diagnoser möter ofta bristfälligt empati och förståelse från samhället. Mötet mellan sjuksköterskan och denna patientgrupp kan uppstå i varierande vårdsammanhang och dualiteten av mångfaldiga strategier och tydliga metoder kan hjälpa sjuksköterskan i utmaningen att nå barnet och få denne att känna sig trygg. LÄS MER

  3. 8. Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar upplever stora utmaningar i arbetslivet : “Det livslånga åtagandet”

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Fredrik Olofsson; Lina Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. Prediktorer för internaliserande besvär hos barn med eller utan neuropsykiatriska tillstånd : I vilken utsträckning gäller kända risk- och skyddsfaktorer?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Axel Nordin; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD[1]) such as ADHD and autism spectrum disorder have high heritability and are often comorbid with each other and with internalizing disorders such as depression. Though there are known risk and protective factors for internalizing disorders, it is not clear to which extent these apply for children with NDD. LÄS MER

  5. 10. Hur skolmiljön påverkar delaktighet i skolaktiviteter hosbarn och ungdomar med cerebral pares - En litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Sara Al-Khaliliy; Johanna Brommesson Hultén; [2022]
    Nyckelord :Cerebral palsy; School environment; School activities; Participation; ​​ Accessibility; Inclusion; Adaption.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Cerebral pares (CP) är en permanent skada som utvecklas innan två års ålder som begränsar barnets funktions- och aktivitetsförmåga. Barn och ungdomar med CP i grund- och gymnasieskolor upplever att skolmiljön inte är anpassad efter deras särskilda behov. LÄS MER