Sökning: "föräldrar barn funktionsnedsättningar"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden föräldrar barn funktionsnedsättningar.

  1. 11. Hur prioriterar föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar egen hälsa. : ” En kvalitativ studie om föräldrars uppfattning ”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Lise Murekaze Wallner; [2022]
    Nyckelord :Föräldrar; fysisk-psykisk och social hälsa; hälsofrämjande och hälsoprioritering; barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar specifikt Autismspetrumtillstånd och eller Attention Deficit Hyperactivity .;

    Sammanfattning : Bakgrund: Föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser möter olika utmaningar isin vardag som kan påverka och öka risken för ohälsa. Denna studies syfte var att undersöka hur föräldrar till barn med neuropsykiatriska diagnoser specifikt Autismspektrumtillstånd och Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) prioriterar egen hälsa. LÄS MER

  2. 12. Evidens för Fysisk aktivitet på Recept för barn och ungdomar med cerebral pares, autism eller intellektuell funktionsnedsättning i ett internationellt perspektiv: en kartläggande litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Stina Axelsson; Fanny Berg; [2022]
    Nyckelord :AST; Autism; Barn; Cerebral pares; CP; FaR; Delaktighet; Fysisk aktivitet; ICF; IF; Individualiserad träning; Intellektuell funktionsnedsättning; Ungdomar.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Fysisk aktivitet på recept (FaR) har visat sig ha flera goda effekter för personer som är otillräckligt fysiskt aktiva, där ökad fysisk aktivitetsnivå, förbättrad hälsorelaterad livskvalité och positiva livsstilsförändringar är exempel på sådana effekter. Barn och ungdomar med cerebral pares, autism och intellektuella funktionsnedsättningar är generellt mindre fysisk aktiva och löper större risk än normalbefolkningen att drabbas av fetma och hjärt-kärlsjukdomar. LÄS MER

  3. 13. NPF - från ett annat perspektiv. Föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelse av bemötande och stöd

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Emilia Möllerstedt; Felicia Lemmeke; [2021]
    Nyckelord :Neuropsychiatric disabilities; parents; treatment and everyday life; autism; ADHD; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsatsen syfte är att undersöka interaktionen mellan professionella och föräldrar till barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Frågeställningarna i uppsatsen handlar om hur professionellas bemötande från bland annat socialtjänst, habilitering och skola har sett ut och hur det har påverkat föräldrarnas och barnens vardagsliv och även en frågeställning kring hur föräldrarna upplever professionellas kunskap om neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ser ut. LÄS MER

  4. 14. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Buconjic Denisa; [2021]
    Nyckelord :Samarbete;

    Sammanfattning : Författare 1/Buconjic, D. Samarbetet. Samarbete mellan professionella och föräldrar till barn med funktionsnedsättningar inom korttidsverksamhet.  Examensarbete i Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. LÄS MER

  5. 15. ”Jag vill ju bara leka som alla andra”

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Emelie Hagström; Therese Dahlén; [2021]
    Nyckelord :barn; funktionsnedsättning; tillgänglighet; användbarhet; lekplats; universell utformning; children; disabilities; accessibility; usability; playground; universal design; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Lek är en grundläggande aktivitet och en mänsklig rättighet. Genom att delta i lek tillägnar sig barn nya erfarenheter vilket leder till utveckling. Lekplatsers unika miljö möjliggör barns utveckling men för barn med funktionsnedsättning kan denna miljö innebära utmaningar av fysisk, social eller kognitiv karaktär. LÄS MER