”Jag vill ju bara leka som alla andra”

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: Lek är en grundläggande aktivitet och en mänsklig rättighet. Genom att delta i lek tillägnar sig barn nya erfarenheter vilket leder till utveckling. Lekplatsers unika miljö möjliggör barns utveckling men för barn med funktionsnedsättning kan denna miljö innebära utmaningar av fysisk, social eller kognitiv karaktär. Syfte: Studiens syfte var att kartlägga hur miljön på offentliga lekplatser inverkar på barn med funktionsnedsättningar och deras lek. Studien utgick från frågeställningarna: Vilka miljörelaterade aspekter på lekplatser kan vålla problem för jämlik lek för barn med funktionsnedsättningar? och: Hur kan lekplatser utformas och gestaltas för bästa möjliga tillgänglighet och användbarhet för barn med funktionsnedsättningar? Metod: Studien är en litteraturöversikt med 12 artiklar och använder sig av manifest innehållsanalys. Resultat: Lekplatser kan innebära både möjligheter och hinder för barn med funktionsnedsättningar. Lekplatser är en social träffpunkt och en plats som möjliggör utveckling. Miljöfaktorer på fysisk, social och institutionell nivå skapar hinder på lekplatser för barn med funktionsnedsättningar och kan resultera i exkludering. Slutsats: Studien belyser vikten av att utforma inkluderande lekplatser för att främja lek för barn med funktionsnedsättningar. Studien visar även på vikten av att barn, föräldrar och arbetsterapeuter involveras i planeringsprocessen för att nå inkluderande lekplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)