Sökning: "före bornholmsmodellen"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden före bornholmsmodellen.

  1. 6. Före Bornholmsmodellen - en läsutvecklingsmodell för alla?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Carlsson; [2013]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; Före Bornholmsmodellen; syntetisk läsutvecklingsmodell; tidig läsutveckling;

    Sammanfattning : AbstractMalmö högskolaLärande och samhälleSkolutveckling och ledarskapSpeciallärarprogrammetMaria Carlsson (2013) Före Bornholmsmodellen – en läsutvecklingsmodell för alla? (Före Bornholmsmodellen – a reading development model for all?).ProblemområdeDen rådande normen har sedan länge varit att man inte ska lära barn att läsa och skriva så tidigt. LÄS MER

  2. 7. Språkutveckling i förskolan : En fallstudie om en förskoleavdelnings arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Holmström Marie; [2012]
    Nyckelord :språkutveckling; talsvårigheter; förskola; språklig stimulans;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur en förskoleavdelning arbetar språkutvecklande med barn i åldern ett till fem år. Ett annat syfte var att undersöka hur pedagogerna arbetar med de barn som inte följer en normal språkutveckling. I undersökningen har fem informanter förekommit. LÄS MER

  3. 8. En kartläggning över förskolebarns språkstörningar

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Elmqvist; Nathalie Tenlén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kartläggningen är att undersöka förekomsten av olika språkstörningar, hur de uppmärksammas, vilka som samarbetar i processen för att hjälpa barn med språkstörningar samt om det används något särskilt kartläggningsmaterial för att upptäcka barn med språkstörningar. Den metod som har använts för att genomföra kartläggningen är webbenkät. LÄS MER

  4. 9. Språkstimulerande arbete i förskolan : En observationsstudie av ett språkstimulerande arbetssätt bland femåringar.

    Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Kristin Svensson; [2010]
    Nyckelord :språkstimulering; språkstimulerande arbete; förskola; förebyggande pedagogiskt arbete; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och reflektera kring ett språkstimulerande arbetssätt i förskolan, med fokus på att tala, läsa och skriva. Vidare är syftet att observera hur ett antal barn agerar i det språkstimulerande arbetet och att undersöka i vilken utsträckning ett sådant arbetssätt skulle kunna vara förebyggande av språksvårigheter. LÄS MER