Sökning: "foreign country"

Visar resultat 1 - 5 av 1008 uppsatser innehållade orden foreign country.

  1. 1. KONTRASTERANDE VÄGAR TILL EKONOMISK TILLVÄXT En jämförande studie av utländska direktinvesteringars inverkan i Serbien och Montenegro

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Toni Lijesnic; [2024-02-06]
    Nyckelord :Utländska direktinvesteringar; BNP per capita; Sysselsättningsgraden; Montenegro; Serbien; Institutionell kvalitet; Spill-over effekter;

    Sammanfattning : Foreign direct investment (FDI) is widely regarded as a significant catalyst for economic development especially in emerging and developing economies. While previous research has found different effects from foreign direct investments in different countries this study aims to explore the varying effects of FDI in Serbia and Montenegro. LÄS MER

  2. 2. Apprentissage et authenticité en français langue étrangère (FLE) – une étude sur l'effet motivationnel d'un échange linguistique

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Caroline Vuollet; [2024]
    Nyckelord :Échange linguistique; contexte d’apprentissage authentique; authenticité; motivation; apprentissage du FLE;

    Sammanfattning : For today's knowledge seekers, understanding the world around us is crucial. Being able to understand other cultures and different people's lifestyles, customs and practices opens up to a deeper understanding of the world and enriches us as individuals. Language is a big part of this. LÄS MER

  3. 3. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  4. 4. Beyond borders and barriers: A qualitative study of foreign direct investment and its effect on knowledge transfer in Rwanda

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Linnea Helgegren; Astrid Viktorsson; [2024]
    Nyckelord :Knowledge transfer; Absorptive capacity; Social integration mechanisms; Foreign direct investment; Developing country;

    Sammanfattning : Foreign direct investment has been considered to provide an avenue for knowledge transfer between investors and entrepreneurs. However, few studies have investigated what capacities influence the quality of cross-border knowledge transfer. LÄS MER

  5. 5. Kan värdet på den svenska kronan förklaras av räntedifferenser mellan länder? : En empirisk analys av det öppna ränteparitetsvillkoret på kort sikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Jessica Törnberg; Christine Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Central bank policy rates; Monetary policy; Nominal exchange rate; Nominal interest rate; Open Interest Parity Condition; Safe haven ; Nominell växelkurs; Nominell ränta; Penningpolitik; Safe haven; Styrränta; Öppet ränteparitetsvillkor ;

    Sammanfattning : Under de senaste 14 åren har den svenska kronan genomgått en period av depreciering mot många andra valutor. Detta väcker frågan om vad som ligger till grund för växelkursens rörelser. LÄS MER