Sökning: "grunderna"
Visar resultat 1 - 5 av 474 uppsatser innehållade ordet grunderna.
1. TEORI VERSERS PRAKTIK, VEM BESLUTAR OM VAD? En kvalitativ intervjustudie för att förstå grunderna till svenskt bilateralt biståndsgivande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Hur delegering går till i kommunal verksamhet är ofta klart, men det saknas ofta kunskap om hur delegeringen mellan politiker och myndigheter i Sverige går till. Detta är även fallet för den biståndspolitiska delegeringskedjan mellan politikerna och den svenska biståndsmyndigheten Sida. LÄS MER
2. Intrångsgörarens vinst vid fastställande av immaterialrättsliga skadestånd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : När ett intrång skett uppsåtligen eller av oaktsamhet i en immateriell rättighet har rättighetshavaren rätt att, utöver den skäliga ersättningen, erhålla ersättning för den ytterligare skada som orsakats till följd av intrånget. För att fastställa den ytterligare ersättningen ska domstol ta hänsyn till ett antal faktorer varav en faktor är den vinst intrångsgöraren gjort till följd av intrånget. LÄS MER
3. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER
4. ”Enligt grunderna” : Om laganalogins plats och funktion i den juridiska metoden
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Matematikundervisning i flerspråkiga klassrum : En tematisk analys av forskning inom svensk matematikundervisning
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Studien handlar om olika undervisningsstragier inom den svenska matematikundervisningen på högstadiet. Kommunikationen i klassrummet inom den svenska matematikundervisningen är en viktig del för de flerspråkiga eleverna. Enligt flera forskare finns det flera utmaningar för flerspråkiga elever inom textuppgifter i matematikundervisningen. LÄS MER