Sökning: "identifierbarhetseffekten"

Hittade 1 uppsats innehållade ordet identifierbarhetseffekten.

  1. 1. Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Erika Alf; Emma Eldered; [2016]
    Nyckelord :proportionsdominanseffekten; identifierbarhetseffekten; Välgörenhet; hjälpbeteende; ingruppsbias; Charity; helping behavior; identifiable victim effect; proportion dominance effect; in-group bias; Social Sciences;

    Sammanfattning : I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. LÄS MER