Sökning: "den kvalitativa forskningsintervjun 2009"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden den kvalitativa forskningsintervjun 2009.

  1. 1. Expectations on teachers working at a special school with mentally handicapped children

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anncharlotte Pregler; Dag Simmingskiöld; [2011]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; utvecklingsstörning; skolutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Förväntningar på lärare i gymnasiesärskolan, en studie inom ett gymnasieförbund sett ur olika perspektiv. (Expectations on teachers working at a special school with mentally handicapped children A study seen out of different perspectives). LÄS MER

  2. 2. Hemma i Sverige - En kvalitativ studie om invandrares integrationsprocess i det nya landet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Erika Geraci; Cristina Brander; Lana Goran; [2009-09-01]
    Nyckelord :Identitet; Integration; Invandrare;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som syftar till att undersöka hur individer som inte är födda i Sverige, upplever att det är att leva i landet samt hur identiteten påverkats av flytten till det nya landet. Tidigare forskning visar på att trots att vi haft en flyktinginvandring i 40 års tid så har integrationen inte fungerat fullt så bra som den borde, vilket var en bidragande faktor till vårt intresse kring ämnet. LÄS MER

  3. 3. Ideal möter realitet – inkludering och exkludering. Diskurser i en gymnasiefriskolas arbete kring elever i läs- och skrivsvårigheter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Camilla Häggström Quist; [2009-03-02]
    Nyckelord :Friskola; Inkludering; Läs- och skrivsvårigheter; Gymnasieskola; Diskurs;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka hur rektor och två specialpedagoger på en gymnasiefriskola beskriver organisation och arbetsprocesser för och med elever i läs- och skrivsvårigheter. Syftet var även att studera huruvida informanternas tal om dessa elever innebär att man uttrycker att eleverna inkluderas i verksamheten eller om eleverna tycks exkluderas i vissa sammanhang. LÄS MER

  4. 4. Elever som anses oroliga och stökiga, problem eller utmaning

    M1-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Lena Löf; Susanne Karlsson; [2009]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; förhållningssätt; pedagogisk miljö; inkludering och exkludering; en skola för alla;

    Sammanfattning :   Stockholms Universitet Specialpedagogiska Institutionen Förberedande kurs i specialpedagogik 30 p. Vt. 2009. C-uppsats. LÄS MER

  5. 5. Hur fungerar övergångarna förskola - förskoleklass - skola Med fokus på barn i riskzon för läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabet Briland; Camilla Prytz; [2009]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; riskzon; språkstörning; övergångar;

    Sammanfattning : Briland, Elisabet & Prytz, Camilla (2009) Hur fungerar övergångarna förskola – förskoleklass – skola; Med fokus på barn i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter (Routines for the transitions between preschool and school with a special focus on children at-risk for dyslexia). Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskolaVårt syfte är att fördjupa oss i hur övergångarna mellan förskola, förskoleklass och skola fungerar för de barn som ligger i riskzonen för att få läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER