Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Reshoring inom klädindustrin - En kvalitativ studie av svenska klädföretags reshoring till Europa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniela Eriksen Karlsson; Ellen Gustafsson; [2018-06-26]
    Nyckelord :Reshoring; Backshoring; Nearshoring; Klädindustri; Klädproduktion; Försörjningskedja; Supply chain management; Sourcing;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka varför svenska företag inom klädbranschen väljer att reshora produktion till Europa. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie baserad på intervjuer av fem svenska klädföretag. Studien bygger på en induktiv ansats för analys av det empiriska materialet. LÄS MER

  2. 2. Galgar – något att hänga upp sig på. En studie av galgens roll i ett klädföretags värdekedja

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johanna Finsbäck; Karina Teder; [2012-10-04]
    Nyckelord :Supply Chain Management SCM ; pre-retail -aktiviteter; returhantering; galgar; klädföretag; hållbarhet;

    Sammanfattning : Klädbranschen har fått stor uppmärksamhet gällande hållbarhet och miljökostnader. Tidigare forskning har främst täckt frågor kring hållbara material och transporter samt arbetsförhållanden för dem som producerar kläderna, medan andra aktiviteter som ingår i ett klädföretagets värdekedja inte har fått så stor uppmärksamhet, trots att de också har en stor påverkan på miljö och kostnader. LÄS MER

  3. 3. Rätt klädd? : En studie om klädföretags arbete och kommunikation av CSR

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Elsa Swensson; Anna Hellströmer; [2009]
    Nyckelord :CSR; kommunikation; företagsansvar; klädbranschen;

    Sammanfattning : The number of firms adapting the concept of Corporate Social Responsibility is constantly growing. It is no longer enough only to supply your customers with demanded products and services since todays’ customers have an increased awareness and are demanding more transparence when it comes to the manufacturing and responsibility for society. LÄS MER