Sökning: "kunskapande aktörer"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kunskapande aktörer.
1. Att möta ett träd : En undersökning av intra-aktion i relation till kunskapande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Undersökningens syfte är att utforska kunskapande processer med fokus på materiell agensoch intra-aktion genom analys av en slöjdprocess med en nyfälld björk. Målet är att försökasynliggöra hur icke-hierarkiska intra-aktioner i en slöjdprocess kan se ut, genom att studerasamhandling, ömsesidighet, agens och maktstrukturer. LÄS MER
2. Skapa magi
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Vad är magiskt? Och hur kan magi skapas på en scen? I mitt examensarbete var jag i roll av ljusdesigner med i skapandet av en barnföreställning. Föreställningen befann sig i gränslandet mellan ljus- och ljudinstallation, koreografi och fysisk teater. LÄS MER
3. Elever berättar genom dokumentärfilmer : Om genus, norm och berättande
Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Med utgångspunkt i en fältstudie som genomförts i grundskolans årskurs nio studeras elevernas dokumentärfilmer om mänskliga rättigheter, som visuell kultur och representationer av hur de ser på normer och genus. Syftet med studien är att ge ett bidrag till förståelsen av hur eleverna representerar sin syn på genusdiskursen, i samband med skapandet av elevernas dokumentärfilmer. LÄS MER
4. Legolådan : ur ett genus- och socialkonstruktionisktisktperspektiv
Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : I en fältstudie på grundskolan studeras elevernas arbete med Lego som visuell kultur och hur de ser på lärande kring Lego. Syftet med studien är att ge ett bidrag till förståelsen av olika könsstrukturer i byggandet av Lego och därmed se eventuella skillnader i utföranden mellan flickor och pojkar. LÄS MER
5. Med en kamera i hand. : En fältstudie om hur barn utforskar sin vardag på förskolan med hjälp av digitalkamera.
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : I en fältstudie på en förskola studeras förskolebarns användande, upptäckande och undersökande av förskolans vardagsmiljö med hjälp av digitalkamera. Syftet med detta är att visa hur förskolebarn, med kameran som hjälpmedel, vill och kan berätta om sin verklighet och vardag inom förskolans kontext. LÄS MER