Sökning: "lärarcentrerad undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden lärarcentrerad undervisning.

  1. 6. ”I realiteten ser det helt annorlunda ut” : En studie om vad som villkorar matematiklärares undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Raflund; Konrad Wahlberg; [2021]
    Nyckelord :Övertygelser; Ramfaktorer; Matematikundervisning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Denna studie belyser några lärares övertygelser kring matematikundervisning, deras syn på sin praktik samt vilka ramfaktorer de upplever villkorar denna. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur dessa aspekter påverkar och villkorar undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Elevers upplevelser av olika undervisningsstilar i idrott och hälsa : en kvalitativ undersökning om elevers erfarenheter och upplevelser av lärar- respektive elevcentrerad undervisning i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lars Haverfors; Jesper Vesterlund; [2020]
    Nyckelord :undervissningsstilar; lärarcentrerarde; elevcentrerade;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien är att undersöka elevers erfarenheter och upplevelser av Mosstons undervisningsstilar i idrott och hälsa samt vilka stilar som eleverna upplever som lärande och betydelsefulla. Studiens mer preciserade frågeställningar är:  Hur beskriver elever sina upplevelser och erfarenheter utifrån Mosstons undervisningsstilar? Vilka undervisningsstilar upplever eleverna som lärande och vilka beskriver de som betydelsefulla? Metod  Vi har använt oss av en induktiv kvalitativ ansats och använt fenomenologiska  semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 8. Jämförelse av två olika metoder i grammatikundervisningen : En experimentell fallstudie om undervisning i grammatik i årskurs 8

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Judit Wickenberg; [2020]
    Nyckelord :Normativ grammatik; satslära; sociokulturellt perspektiv; undervisningsmetoder; lärstilar; elevcentrerad undervisning; lärarcentrerad undervisning; svenskämnet; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att experimentellt prova och därefter jämföra lärarcentrerad respektive elevcentrerad grammatikundervisning i grundskolans årskurs 8. Den lärarcentrerade undervisningsmetoden består av typisk analytisk och traditionell skolundervisning med lärarledd genomgång om satslära och övningsuppgifter till eleverna att arbeta med individuellt. LÄS MER

  4. 9. Mangla motståndet : En studie i att motivera yrkeselever i ämnetsamhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Jonas Bågenmark; Peter Boberg; [2018]
    Nyckelord :Samhällskunskap yrkesprogram deliberativ undervisning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att det förekommer en ”motståndskultur”, bland manliga yrkeselever, som innebär att dessa elever intar en antites till skolans akademiska studiekultur. I detta motstånd, som yttrar sig genom att ha roligt på lektionerna, snacka strunt med kamraterna eller fuska med skoluppgifterna, skapar de sin egen identitet och plats i skolan. LÄS MER

  5. 10. Cellmetaboliska processer i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på användningen av externa representationer i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Anders Barfod; [2017]
    Nyckelord :biologi; molekylära livsvetenskap; visuell kompetens. externa representationer; animationer; analogiska modeller; cellandningen; lärarcentrerad undervisning; problemorienterad undervisning;

    Sammanfattning : I undervisningen av det submikroskopiska används ofta olika representationer för att visualisera och hjälpa eleverna att förstå det abstrakta. För att förstå de olika delarna av de cellmetaboliska processerna krävs en mängd olika kunskaper och förmågor. LÄS MER